powrót

Ubezpieczenia Niskiego Wkładu Własnego dla mPLANU hipotecznego

Aktualizacja 30.12.2009 r.

Opisane w poniższym artykule zasady odnowienia ubezpieczenia niskiego wkładu własnego obowiązywały do 30 kwietnia 2009 r.
Nowe zasady odnowienia ubezpieczenia obowiązujące od początku maja 2009r. zostały opisane w artykule: "Odnowienia Ubezpieczenia Niskiego Wkładu Własnego dla mPLANU hipotecznego"


 

Co to jest ubezpieczenie Niskiego Wkładu Własnego?
Niski Wkład Własny (NWW) jest dodatkowym ubezpieczeniem do kredytu hipotecznego.
W sytuacji, gdy Klient nie posiada środków własnych w odpowiedniej wysokości,
to ubezpieczenie Niskiego Wkładu Własnego pozwala na uzyskanie kredytu nawet na 100% wartości nieruchomości stanowiącej zabezpieczenie. Jest to ubezpieczenie, w którym składka płatna jest z góry za określony okres ochrony ubezpieczeniowej. Okresem obowiązywania ochrony ubezpieczeniowej jest 36 miesięcy, który to okres może być przedłużony zgodnie z zapisami umowy kredytowej. Samo ubezpieczenie, w przypadkach kiedy jest wymagane, stanowi również prawne zabezpieczenie kredytu.

W jaki sposób naliczana jest składka?

Pierwsza składka pobierana jest w dniu uruchomienia kredytu w wysokości 3,5% od brakującego wkładu własnego.
Przykładowo:
Bank wymaga posiadania środków własnych w wysokości 20% wartości nieruchomości (wartość wymaganego wkładu własnego jest zmienna i zależy od typu nieruchomości oraz jej lokalizacji – inna jest dla lokalu mieszkalnego w Łodzi inna dla dużego domu na wsi koło Zamościa), a Klient posiada jedynie 5%. Bank może jednak udostępnić dodatkowo środki w wysokości 15% wartości nieruchomości pod warunkiem ich ubezpieczenia. Przykładowe 15% wartości nieruchomości to tzw. brakujący wkład własny, który musi zostać objęty ubezpieczeniem Niskiego Wkładu Własnego.
Na liczbach: Klient chce kupić nieruchomość za 100tys PLN i dysponuje kwotą 5tys PLN. Różnica pomiędzy wymaganym wkładem własnym w inwestycję (20% * 100tys = 20tys PLN), a posiadanymi środkami (5tys PLN) wymaga ubezpieczenia. W tym przykładzie składka na 3 lata wyniesie zatem (15tys PLN * 3,5%) 525 PLN. Informacja o kwocie składki pobieranej z tytułu ubezpieczenia niskiego wkładu jest zawsze zapisywana w decyzji
i umowie kredytowej.

Kiedy trzeba odnowić ubezpieczenie?

W momencie zbliżania się końca trwania 36 miesięcznej ochrony ubezpieczeniowej Bank sprawdza bieżącą kwotę zadłużenia oraz dokonuje aktualizacji wartości nieruchomości. Dzięki temu można określić, czy nastąpiła spłata zadłużenia objętego ubezpieczeniem. Jeśli nie nastąpiła całkowita spłata zadłużenia objętego ubezpieczeniem, istnieje konieczność kontynuacji ubezpieczenia co oznacza pobranie składki na kolejny 36 miesięczny okres ubezpieczenia.

Jak ustalana jest bieżąca kwota kredytu dla kredytów waloryzowanych kursem waluty obcej?
Bieżąca kwota kredytu to zadłużenie kredytu na ostatni dzień trwania ubezpieczenia. W przypadku kredytów denominowanych kwota zadłużenia w walucie przeliczana jest na PLN wg kursu sprzedaży mBanku dla waluty kredytu.

Co jest podstawą kontynuacji składki NWW
?
Podstawą kontynuacji składki na kolejny okres ubezpieczenia są zapisy umowy kredytowej (paragraf mówiący
o prawnych zabezpieczeń kredytu). Jeśli z upływem pełnych 36 miesięcy okresu ubezpieczenia nie nastąpi całkowita spłata zadłużenia objętego ubezpieczeniem ani inne zdarzenie kończące okres ubezpieczenia, ubezpieczenie musi być kontynuowane. Opłata za składkę ubezpieczeniową w wysokości 3,5% od kwoty niespłaconego brakującego wkładu własnego mBank pobiera z rachunku eKONTO wskazanego do spłaty kredytu, bez odrębnej dyspozycji Kredytobiorcy – pobranie składki na ubezpieczenie może spowodować powstanie niedozwolonego salda na rachunku eKONTO.

Czy Klient ma wpływ na wartość nieruchomości przyjętą do wyliczenia składki przy odnowieniu ubezpieczenia NWW?
Tak – Klient w każdym momencie trwania umowy kredytowej może zgłosić wniosek o aktualizację wartości nieruchomości stanowiącej zabezpieczenie kredytu. Do takiego wniosku wymagane jest zawsze przedstawienie operat szacunkowego wykonanego przez uprawnionego rzeczoznawcę (na koszt Klienta), na podstawie którego analityk Banku dokonuje oceny aktualnej wartości nieruchomości oraz przygotowuje aneks zmieniający odpowiednie zapisy umowy kredytowej. Sam wniosek wraz z operatem szacunkowym powinien być dostarczony przynajmniej na miesiąc przed dniem odnowienia się ubezpieczenia NNW jeśli ma zostać uwzględniony w kalkulacji składki.

Gdzie można znaleźć dane o kwocie kredytu i wartości nieruchomości przyjętej do obliczenia składki na ubezpieczenie NNW?
Informację o tych wartościach przekazywane są na mLinii.