powrót

Jak bezpiecznie posługiwać się kartą płatniczą? 25 porad dla użytkowników

Większość z nas posiada w swoim portfelu przynajmniej jedną kartę płatniczą.
Życie pokazuje, że niestety nie wszyscy przestrzegamy podstawowych  zasad bezpieczeństwa przy korzystaniu z kart. Warto je poznać aby korzystanie z kart płatniczych było bezpieczniejsze.

Po otrzymaniu karty należy:
1. Natychmiast podpisać kartę w przeznaczonym do tego celu pasku, nie używając liter drukowanych.
2. Ustalając lub zmieniając swój kod PIN, należy unikać łatwych (oczywistych) kombinacji, takich jak np. data urodzin lub 4444 /1234.
3. Należy zapamiętać swój kod PIN - nie należy go nigdzie zapisywać (zwłaszcza na karcie) ani ujawniać osobie trzeciej.

Środki ostrożności:
4. Nigdy nie należy tracić karty z oczu - nie zostawiaj jej w samochodzie, w kieszeni marynarki lub płaszcza wieszanych na wieszaku lub na oparciu krzesła w restauracji. W ten sposób naraża to kartę na możliwość jej utraty lub przechwycenia danych zapisanych na karcie.
5. Nie powinno się powierzać nikomu karty  - może zaoszczędzić to kłopotów.
6. Przed zatwierdzeniem transakcji podpisem lub przez wprowadzenie kodu PIN, należy sprawdzić kwotę  transakcji na wydruku lub na ekranie terminala.
7. Dokonując transakcji we wszystkich punktach usługowo-handlowych gdzie uwzględniany jest napiwek, należy pamiętać, że płacąc kartą płatniczą powinien on być wyszczególniony na rachunku potwierdzającym transakcję.
8. Po dokonaniu płatności, należy upewnić się, że sprzedawca zwraca posiadaczowi kartę wraz z kopią dowodu kasowego. Dobrym zwyczajem jest zachowywanie potwierdzeń płatności kartą i wydruków z bankomatu oraz porównywanie ich z wyciągami otrzymywanymi z Banku.
9. Jeśli z jakiegoś powodu transakcja w sklepie jest nieudana, sprzedawca jest zobowiązany wydać potwierdzenie anulowania transakcji, które może być ewentualnym argumentem w trakcie procesu reklamacyjnego.
10. Dokonując płatności kartą lub wypłacając środki z bankomatu zawsze należy zakrywać PIN-pad żeby osoba trzecia nie mogła podejrzeć wprowadzanej kombinacji cyfr.
11. W wypadku stwierdzenia niezgodności lub natrafienia na transakcję niewykonanej przez posiadacza, należy natychmiast skontaktować się z Bankiem - wydawcą karty.
12. W przypadku zgubienia lub kradzieży karty, należy natychmiast ją zastrzec, przy wykorzystaniu mLinii lub serwisu transakcyjnego, co pozwoli na uniknięcie niepotwierdzonych transakcji.
13. Jeżeli karta nie jest używana przez dłuższy czas, dobrym zwyczajem jest okresowe sprawdzanie, czy posiadacz jest w ich posiadaniu.
14. Numer karty i wszystkie dane widoczne na karcie należy chronić, ponieważ za ich pomocą osoba niepowołana może dokonać transakcji zdalnej obciążającej rachunek karty (transakcji internetowej, zamówienia telefonicznego oraz pocztowego).
15. Należy pamiętać, by uaktualniać dane teleadresowe – są one niezbędne w sytuacji konieczności kontaktu banku z Klientem.
16. Bank prowadzi 24 godzinny monitoring transakcji kartowych, po otrzymaniu telefonu z numeru zastrzeżonego - warto go odebrać, weryfikacja transakcji nie zajmie zbyt wiele czasu.

Zakupy przez internet, zamówienia pocztowe i telefoniczne:
17. Dokonując zakupów przez internet, najlepiej unikać kawiarenek internetowych i innych podobnych miejsc, ponieważ nie zapewniają one odpowiedniej prywatności, a co za tym idzie mogą narazić na szwank bezpieczeństwo karty.
18. Najlepiej dokonywać zakupów u zaufanych sprzedawców internetowych, weryfikując komentarze lub opinie dostępne na forach internetowych, które pozwolą na czas zrezygnować z usług niesolidnych sprzedawców.
19. Przed dokonaniem zakupu należy zapoznać się z warunkami dostawy i zwrotu towaru, a także subskrypcji na korzystanie z płatnych serwisów internetowych - bardzo popularne jest stosowanie na różnych stronach automatycznego, comiesięcznego odnawiania subskrypcji do momentu jej anulowania. Pozwoli to na uniknięcie przykrych niespodzianek i dodatkowych kosztów.
20. Przed dokonaniem płatności internetowej należy się upewnić, że przebiega ona za pośrednictwem szyfrowanego połączenia: w dolnym rogu okna przeglądarki internetowej powinien znajdować się symbol kluczyka lub kłódki, należy również sprawdzić adres danej strony internetowej, który powinien zaczynać się od https:// zamiast standardowego http://.
21. Nie należy ujawniać swojego kodu PIN, zwłaszcza w internecie, żaden sprzedawca, tradycyjny czy internetowy nie ma prawa żądać jego ujawnienia. Jedynym kodem podawanym podczas transakcji zdalnych jest kod umieszczony na odwrocie karty (CVV2 / CVC2).
22. Nie należy również podawać kodu PIN osobom podającym się za pracowników Banku – Pracownik Banku nigdy o niego nie zapyta. Wszelkie próby wyłudzenia kodu PIN należy natychmiast zgłosić na mLinii lub w oddziale Banku.
23. Należy zachować e-maile z podstawowymi danymi o zakupie, jakie większość sklepów internetowych wysyła swoim Klientom. Dobrym zwyczajem jest również przechowywanie wszelkiej korespondencji prowadzonej ze sprzedawcą – może posłużyć to jako dowód w ewentualnym procesie reklamacyjnym. Jeżeli sprzedawca wymaga danych adresowych - należy podawać takie, jak w systemie Banku.
24. W przypadku transakcji kartą wirtualną należy pamiętać o całkowitym rozładowaniu karty  po dokonaniu  transakcji, natomiast w przypadku pozostałych kart dobrym zwyczajem jest modyfikacja limitów autoryzacyjnych dla  transakcji internetowych  oraz Mail Order / Telephone Order do poziomu zero.

Wypłaty z bankomatów
25. Przed skorzystaniem z bankomatu należy zwrócić uwagę, czy nie są na nim zainstalowane podejrzane elementy w okolicach podajnika karty lub klawiatury, różniące się od reszty bankomatu kolorem lub fakturą– pod żadnym pozorem nie należy wkładać karty do bankomatu, natomiast o wszelkich nieprawidłowościach należy niezwłocznie poinformować Bank wydawcę karty, Firmę obsługująca bankomat oraz Policję.