powrót

Poradnik przedsiębiorcy-co możesz wrzucić w koszt firmy?

Im lepiej prosperuje twoja firma i wyższe przychody osiągasz, tym wyższy podatek powinieneś płacić. Jego wysokość może wynieść aż 32 proc. uzyskanych dochodów. Dlatego ogromnym plusem dla przedsiębiorcy jest możliwość rozliczania kosztów uzyskania przychodu, czyli możliwość odliczenia np. wydatków związanych z zakupem i eksploatacją samochodu, komputera czy telefonu firmowego.

Biuro w mieszkaniu

Wiele jednoosobowych firm z powodu oszczędności i wygody nie wynajmuje lokalu na swoją siedzibę. Zamiast tego przedsiębiorcy rejestrują działalność  w miejscu zamieszkania. W takiej sytuacji podatek dochodowy można obniżyć, wrzucając w koszty część ponoszonych przez siebie wydatków na dom lub mieszkanie.

Co możesz zaliczyć w koszty:

- wydatki na eksploatację (np. czynsz, opłaty za energię elektryczną, wodę, ogrzewanie, gaz, wywóz śmieci, Internet),
- amortyzację lokalu,
- odsetki od kredytu,
- podatek od nieruchomości,
- wyposażenie biura – np. akcesoria biurowe, meble, komputer,
- wydatki na remont i przystosowanie pomieszczenia na biuro,
- wydatki na zakup telewizora lub radia (szczególnie w przypadku firm z branż związanych z reklamą, PR-em i mediami, oraz takich w których telewizja lub radio służą rozrywce klientów np.: fryzjer, kosmetyczka, stomatolog).

Wydatki związane z IT

Będąc przedsiębiorcą możesz zaliczyć w koszty zakupiony laptop, zestaw komputerowy, kserokopiarkę, drukarkę i oprogramowanie potrzebne do wykorzystania w firmie.
Jednorazowo zaliczyć w koszty możesz sprzęt do 3 500 zł. Jeśli jego wartość przekracza tę kwotę, to w pierwszej kolejności musisz sprawdzić czy nie przekroczyłeś w danym roku limitu do jednorazowego odpisu amortyzacyjnego i jeśli nie – to mimo wszystko jednorazowo uwzględnić w kosztach zakupy sprzętu.
Limit jednorazowej amortyzacji w 2015 r. wynosi 209 000 zł.

Wydatki na telefon i usługi telekomunikacyjne

Zakup telefonu komórkowego czy abonamentu telefonicznego możesz zaliczyć do kosztów działalności. Ważne, żeby operator wystawiał dla ciebie faktury na dane twojej firmy.
W przepisach nie ma żadnego ograniczenia w ilości aparatów komórkowych i abonamentów telefonicznych, które może posiadać nawet jednoosobowa firma. Ważne, byś w przypadku kontroli potrafił w racjonalny i uzasadniony sposób wyjaśnić, dlaczego niezbędna jest ci do prowadzenia biznesu taka ilość abonamentów.

Wyjazd służbowy

Podróż służbowa to chleb powszedni osoby prowadzącej biznes. Jeśli wyjeżdżasz na spotkanie z kontrahentem, na targi np. promujące twoją firmę lub szkolenie, które jest związane z prowadzonym przez ciebie przedsiębiorstwem, to pamiętaj o rozliczeniu takiej podróży w kosztach firmy.
Gdy taki wyjazd trwa ponad dobę, to jako przedsiębiorca zaliczysz w koszty uzyskania przychodu zakwaterowanie w hotelu, ale tylko na podstawie wystawionej faktury. Zgodnie z przepisami z faktury za nocleg nie można odliczyć VAT-u, zatem kosztem będzie wartość zakwaterowania w kwocie brutto.
Tak, jak pracownik etatowy możesz rozliczyć koszt diety liczony za każdą dobę podróży służbowej. Do rozliczenia diety potrzebujesz wypełnić druk „Polecenie wyjazdu służbowego”, w którym uwzględniasz informację kiedy, dokąd i w jakim celu udałeś się w delegację. 

Kwota diety w podróży służbowej na terenie kraju to 30 zł
- delegacja do 8 godzin – dieta nie przysługuje
- delegacja od 8 do 12 godzin – przysługuje ½ diety

W przypadku podroży służbowych zagranicznych przysługują różne stawki diet w zależności od kraju, do którego się wybierasz np.:

- dieta za delegacje w Niemczech to 49 euro
- dieta za delegacje w Czechach to 41 euro
- dieta za delegacje w Anglii to 35 GBP

Wydatki na reklamę, marketing i reprezentację

Koszty poniesione na działalność reklamową i marketingową firmy przyczyniają się też do osiągnięcia wyższych przychodów i co najważniejsze nie są wyłączone przez ustawodawcę z katalogu kosztów uzyskania przychodów.
Zasadnicze znaczenie w tym wypadku ma potencjalna możliwość osiągnięcia wyższych przychodów, a nie realnie osiągnięte korzyści.

Jakie działania marketingowe mogą zostać zakwestionowane przez Urząd Skarbowy?

W ramach akcji marketingowych możesz nieodpłatnie przekazywać grupie kontrahentów swoje towary handlowe. W przypadku, gdy taka aktywność skierowana jest tylko do wyselekcjonowanej części kontrahentów, to może być zinterpretowana przez organ podatkowy jako działanie o charakterze reprezentacji, nie reklamy – lepiej więc, jeśli zapoznasz wszystkich swoich kontrahentów np. z nową gamą oferowanych towarów.
Przekazanie kontrahentom koszy z zakupionymi prezentami w postaci alkoholu i czekoladek zostanie przez organ podatkowy uznane za reprezentację, stąd lepszym pomysłem będzie przekazanie prezentów z logo swojej firmy lub swoimi produktami.
Wydatki, które na pewno zostaną uznane za reprezentację to również zakup koszuli, krawatu czy garnituru.

Więcej o rozliczaniu kosztów firmowych, a także wszelkich szczegółów związanym z prowadzeniem działalności dowiesz się z portalu www.firmowi.pl, którego partnerem jest mBank.