Zarząd mFundacji przyznał łącznie 45 tys. złotych dofinansowania na rozwój 8 projektów popularyzujących matematykę.
Od 26 stycznia do 29 lutego br. do mFundacji wpłynęło 18 wniosków o dotację. Dofinansowanie przyznano:
1. Stowarzyszeniu Wspierania Aktywności Twórczej „Okno” na projekt „Matematyka pod gruszą”
Jego głównym celem jest zachęcenie przedszkolaków do nauki matematyki. Poprzez łączenie zajęć umysłowych z zabawami ruchowymi na świeżym powietrzu, a także stosowanie opowieści detektywistycznych i zagadek logicznych, dzieci wprowadzone będą w świat pojęć matematycznych. Projektem objętych będzie 30 przedszkoli, do których uczęszcza 750 dzieci. W każdej placówce przeprowadzone będą 2-godzinne zajęcia w ogrodzie przedszkolnym lub w sali. Skorzystają z nich nie nauczyciele oraz najmłodsi, ale także rodzice, którzy otrzymają książeczki opisujące gry i zabawy matematyczne dla całej rodziny. Podczas zajęć "Matematyki pod gruszą" łączone będą bodźce wzrokowe, dotykowe i ruch. Dzieci nauczą się m.in. orientacji w przestrzeni, rytmów czy konstruowania gier. Kształtowane będą umiejętności: liczenia, dodawania, odejmowania i mierzenia. Wprowadzone zostaną w świat pojęć geometrycznych, będą ponadto ćwiczyły koordynację, równowagę oraz sprawność manualną.
2. Stowarzyszeniu „Siódemka” w Tarnowie na organizację projektu „Matematyka w Siódemce na siódemkę!
W ramach projektu wszyscy uczniowie Zespołu Szkół Niepublicznych Stowarzyszenia Siódemka w Tarnowie wezmą udział w dodatkowych zajęciach „Magia matematyki dla każdego”, podczas których za pomocą różnorodnych pomocy dydaktycznych będą ćwiczyć logiczne myślenie i wyobraźnię przestrzenną. Aby przeprowadzić te zajęcia nauczyciele wezmą udział w doskonaleniu metodycznym i opracują scenariusze zajęć dla trzech etapów edukacyjnych. Zostanie również utworzony „Zakątek matematyczny” w świetlicy szkolnej, z różnymi łamigłówkami logicznymi do wykorzystania podczas zajęć świetlicowych. Ponadto w ramach projektu odbędą się wydarzenia: Środowiskowy Piknik Matematyczny, konkursu „Master Logicus” dla dzieci i dorosłych, kiermasz dla uczniów i środowiska szkoły „Matematyczne Mikołajki, czyli Matematyka pod choinkę” oraz konkurs na najciekawszy podarunek matematyczny „Matematyczne cudeńko”. Projekt obejmie 500 osób: 277 uczniów, 35 przedszkolaków, a także rodziców, mieszkańców pobliskiego osiedla oraz przyjaciół szkoły.
3.Szkole Podstawowej nr 98 im. Piastów Wrocławskich we Wrocławiu na realizację projektu „Matematyczne śledztwo”
Szkoła zaprosi uczniów klas IV-VI do udziału w grze detektywistycznej, podczas której dzieci będą rozwiązywały zadania matematyczne i zagadki logiczne. Uczniowie będą się przemieszczać grupami pomiędzy 12 stanowiskami, przy których rozwiązywać będą zadania o różnym stopniu trudności. Zwycięży ta grupa, która najszybciej rozwiąże główną zagadkę spotkania. Uczestnicy gry wezmą też udział w warsztacie gier matematycznych.
4. Polskiemu Towarzystwu Matematycznemu na organizację „Spotkań z matematyką”
Jest to cykl dziesięciu otwartych wykładów matematycznych organizowany przez Olsztyński Oddział PTM. Głównymi adresatami cyklu są uczniowie szkół ponadgimnazjalnych, a jego realizacja planowana jest na wiosnę 2016. Wykłady będą przygotowane przez pracowników Wydziału Matematyki i Informatyki UWM w Olsztynie. Mają one poruszać w interesujący sposób ciekawe zagadnienia niewystępujące w programach szkół ponadgimnazjalnych. Treść i poziom wykładów będą dostosowane do możliwości odbiorców (zakładana będzie jedynie znajomość matematyki szkolnej). Do tej pory Olsztyński Oddział PTM zorganizował trzy edycje "Spotkań z matematyką" (w latach 2011, 2012 i 2014). Podczas wykładów młodzi słuchacze dowiedzą m.in. w jaki sposób matematyka pozwala zdobywać kosmos, poznają zastosowanie matematyki w dietetyce, dowiedzą się także jak ułożyć kostkę Rubika. W każdym wykładzie weźmie udział do 120 uczestników.
5. Stowarzyszaniu „Ocalić Szansę” na realizację projektu „Matematyczne inspiracje”
Projekt skierowany będzie do grupy 25 dzieci w wieku 6 - 17 lat. Zakłada przeprowadzenie cyklu warsztatów edukacyjnych dotyczących podstawowej wiedzy matematycznej, zajęć wyrównawczych oraz gry terenowej. Celem działań jest przełamanie niechęci dzieci do nauki i podniesienie ich poziomu wiedzy matematycznej. Autorzy chcą w atrakcyjny sposób pokazać dzieciom jak uczyć się skutecznie, a także uświadomić im jak w życiu codziennym przydaje się wiedza matematyczna. W ramach projektu zorganizowane będą zajęcia kulinarne (posługiwanie się jednostkami miary), zajęcia konstruowania przestrzennego ( budowanie brył, obliczanie powierzchni), a także zajęcia plastyczne (proporcje, skala). Dodatkowo przeprowadzone będą zajęcia wyrównujące zaległości dla dzieci w trzech grupach wiekowych (nauczanie początkowe, szkoła podstawowa klasy IV-VI i gimnazjum). Podczas nauki matematyki prowadzący zajęcia skorzystają z gier, zabaw i programów komputerowych ułatwiających przyswajanie materiału. Zakończeniem projektu będzie gra terenowa "Matematyczny bieg z krasnalami”, podczas którego dzieci podsumują i sprawdzą swoją wiedzę, rozwiązując zadania i zagadki matematyczne.
6. Stowarzyszeniu Przyjaciół „Tarnogórskiej Jedynki” na realizację projektu „Tarnogórscy Nobliści”
W jego ramach zostaną przeprowadzone konkursy dla 140 uczniów szkół podstawowych i gimnazjów. Działania te mają pokazać adresatom, że wiedza matematyczna przydaje się w różnych dziedzinach. Zadania konkursowe będą sprawdzały umiejętność logicznego myślenia i wykorzystywania wiedzy matematycznej w praktyce. Konkursy będą się odbywać w trzech kategoriach wiekowych. Uczniowie klas I-III wezmą udział w zmaganiach drużynowych, natomiast uczniowie klas IV-VI oraz gimnazjaliści w konkursach indywidualnych i drużynowych. Zabawa zostanie zakończona galą finałową, w czasie której wyłonieni będą najzdolniejsi uczniowie tarnogórskich szkół, zostanie także przyznany tytuł szkoły promującej talenty. Na spotkaniu galowym zaproszeni goście w niebanalny sposób pokażą, jak fascynująca może być nauka. Projekt skierowany jest do uczniów szkół podstawowych z terenu miasta Tarnowskie Góry oraz gimnazjów powiatu tarnogórskiego.
7. Zespołowi Szkół Ogólnokształcących nr 7 w Szczecinie na realizację XVI Konkursu matematycznego dla uczniów szkół podstawowych pod patronatem Zachodniopomorskiego Kuratora Oświaty
Konkurs wiedzy matematycznej składa się z dwóch etapów: eliminacji szkolnych w macierzystych szkołach oraz finału w ZSO nr 7 w Szczecinie. W zmaganiach weźmie udział 250 uczniów.
8. Zespołowi Szkół Ogólnokształcących nr 8 w Łodzi na konkurs „Matematyczne wędrówki po Łodzi - Łódź filmowa”
Adresatami konkursu są uczniowie klas drugich gimnazjum. Składa się on z dwóch etapów: części pisemnej, w której uczniowie rozwiązują zadania otwarte związane tematycznie z miastem Łódź oraz części projektowej, w której uczniowie w dwuosobowych zespołach przygotowują prezentację multimedialną oraz plakat - fotoreportaż z prac nad projektem. Prezentacje multimedialne w wykonaniu uczniów są oceniane przez jury. Udział w konkursie pomaga ukształtować umiejętności rachunkowe, które są sprawdzane na egzaminach zewnętrznych, ale także radzić sobie z problemami praktycznymi. W I etapie konkursu weźmie udział co najmniej 800 uczniów, a w II etapie około 130 uczniów.
Wszystkim beneficjentom życzymy pomyślnej realizacji projektów.