Od 26 kwietnia do 30 maja 2016 roku do mFundacji wpłynęło 16 wniosków o dofinansowanie projektów rozwojowych z obszaru edukacji matematycznej. Decyzją zarządu fundacji dotację otrzyma sześć z nich.
Dofinansowanie otrzymują:
1. Zespół Szkół nr 1 w Konstancinie - Jeziornie na projekt „Matematyka nie tylko w klasie”
Uczniowie klas 4-6 wezmą udział w cyklu lekcji, które pokażą praktyczny wymiar matematyki. Podczas zajęć orgaznizowanych raz w miesiącu dzieci dowiedzą się m.in. jak mierzyć obwód i pole powierzchni boiska szkolnego, poznają podstawy programu komputerowego Geogebra, nauczą się obliczać wartość energetyczną i odżywczą produktów spożywczych, przeprowadzą analizę statystyczną dotyczącą pożarów występujących w gminie oraz przeanalizują wydatki w swoich domach. Będą również ćwiczyć wyobraźnię przestrzenną tworząc bryły bez kleju. Oprócz tego wszyscy uczniowie wezmą udział w cyklu wykładów na temat różnych metod mierzenia. Dowiedzą się, jak zmierzyć coś na pierwszy rzut oka niemożliwego do zmierzenia np. odległość miedzy planetami w przestrzeni kosmicznej, czy odległość między atomami w cząsteczce. Zadaniem projektu jest uświadomienie uczniom, jak ważna jest znajomość podstaw matematyki. Dzieci poznają jej praktyczny wymiar i nauczą się zastosowania jej w życiu codziennym.
2. Olsztyńskie Stowarzyszenie Głuchych na realizację projektu „W zaciszu matematyki”
Założeniem projektu jest rozbudzenie zainteresowań matematyką wśród uczniów głuchych i słabosłyszących szkół podstawowych (klasy 4-6), gimnazjów i szkół średnich. Projekt składa się z trzech modułów. Moduł I obejmie organizację zajęć popularyzatorskich z matematyki i innych nauk ścisłych, realizowanych przez nauczycieli akademickich Wydziału Matematyki i Informatyki UWM w Olsztynie. W Module II zorganizowany będzie ogólnopolski konkursu matematyczny. Pięcioosobowe zespoły uczniowskie rozwiązywać będą zadania i łamigłówki matematyczne, których poprawność ocenią nauczyciele akademiccy WMiI UWM w Olsztynie. W Module III odbędą się warsztaty metodyczne dla nauczycieli matematyki uczniów głuchych i słabosłyszących. Projekt skierowany jest do około 90 uczniów głuchych i niedosłyszących oraz 30 nauczycieli matematyki uczniów głuchych i niedosłyszących z całej Polski.
3. Stowarzyszenie na rzecz Oświaty w Złotowie na projekt „Matematyczne asy”
Projekt zakłada poprowadzenie dodatkowych zajęć matematycznych dla uczniów klas III szkół podstawowych, wykazujących zainteresowania i uzdolnienia matematyczne. Realizowany będzie we wszystkich czterech złotowskich szkołach od IX 2016 do III 2017, w wymiarze 1 godziny w tygodniu. W zajęcia weźmie udział 40 uczniów, wyłonionych na podstawie obserwacji prowadzonych przez nauczycieli podczas lekcji oraz analizy udziału w konkursach i osiągniętych w nich wyników. Zajęcia poprowadzą doświadczeni i kreatywni nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, z matematyczną pasją. Program zajęć przewiduje wykorzystanie w pracy metod aktywizujących i TIK, zaś tematyka dotyczyć będzie otaczającego świata oraz zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce. Jako podsumowanie projektu Stowarzyszenie zorganizuje Międzyszkolny Konkurs Matematyczny, w którym zostanie wyłoniony Mistrz i dwóch Wicemistrzów Matematyki wśród uczniów klas III Szkół Podstawowych miasta Złotowa. Dodatkowo projekt zakłada doposażenie szkół w pomoce dydaktyczne, które będą wykorzystanie do twórczego nauczania matematyki w trakcie i po jego zakończeniu.
4. Polskie Towarzystwo Matematyczne na realizację projektu „Niezwykła matematyka”
Podczas trzydniowego wydarzenie na Wydziale Matematyki i Informatyki UWM w Olsztynie, dzieci i młodzież wezmą udział w trzech formach upowszechniających matematykę. Pierwszą z nich będzie wystawa interaktywna zorganizowana przez pracowników WMiI, na której uczniowie będą mogli poeksperymentować z matematyką, poznać jej szerokie zastosowanie w życiu, jak również poznać jej wykorzystanie na co dzień. Drugą formą będą wykłady prowadzone przez wybitnych popularyzatorów matematyki. Treści i poziom wykładów będzie adresowany dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Będą one poruszać w interesujący sposób ciekawe zagadnienia niewystępujące w programach nauczania w szkole, a ukazujące niezwykłą stronę matematyki oraz wszechstronne jej wykorzystanie w życiu oraz w innych dziedzinach wiedzy. Ostatnią formą będą warsztaty odbywające się w 30 osobowych grupach, podczas których uczestnicy będą mierzyć się z problemami matematycznymi. Celem projektu jest aktywizacja społeczeństwa w kierunku zdobywania wiedzy matematycznej i jej szerokiego zastosowania, "odczarowywanie" negatywnego podejścia do matematyki, wynikającego z m. in. mechanicznego/algorytmicznego nauczania jej w szkole, a także zwiększenie zainteresowaniem studiami matematycznymi wśród uczniów szkolnych z całej Polski, a zwłaszcza z jej obszaru wschodnio-północnego.
5. Politechnika Warszawska - Wydział Matematyki i Nauk Informacyjnych na organizację Dnia Popularyzacji Matematyki
W dniach 15-18 września w Warszawie na Wydziale Matematyki i Nauk Informacyjnych Politechniki Warszawskiej odbędzie się 6 Kongres Młodych Matematyków Polskich, cykliczne spotkanie wybitnie uzdolnionych uczniów szkól gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych z całej Polski. Wydarzenia Kongresu będą poprzedzone Dniem Popularyzacji Matematyki (15 września), w którym wezmą udział uczestnicy Kongresu oraz uczniowie szkól z całej Polski. W trakcie tej imprezy młodzież weźmie udział w warsztatach, wykładach, grach matematycznych, pokazach filmów i prezentacjach przygotowanych przez popularyzatorów z całej Polski. W ubiegłorocznej, pierwszej edycji wydarzenia wzięło udział około 1200 uczniów i kilkudziesięciu nauczycieli z całej Polski.
6. Towarzystwo Przyjaciół Dzieci Oddział Powiatowy w Turku na projekt „Matematyka jest królową nauk”
Dla dzieci biorących udział w wakacyjnych koloniach w Soli koło Rajczy zorganizowane będą dodatkowe zajęcia matematyczne. Zajęcia będą się odbywać codziennie, po 1 godzinie dla dzieci uzdolnionych matematycznie i po 2 godziny dla dzieci potrzebujących nadrobić zaległości z tego przedmiotu. Projekt ma na celu rozbudzenie i kształtowanie zainteresowań matematycznych. Podczas zajęć dzieci będą uczyć się m.in. uważnego analizowania treści, logicznego myślenia i korzystania z informacji w tabelach i wykresach, a także gry w szachy. Uczniowie zdolni będą ponadto pomagać słabszym w nauce.
Wszystkim beneficjentom gratulujemy i życzymy pomyślnej realizacji projektów.