powrót

Marcowe dotacje mFundacji przyznane

Zarząd Fundacji mBanku ocenił wnioski o dotacje na matematyczne projekty edukacyjne, zgłoszone od 27 lutego do 26 marca 2018 r. Pięć projektów otrzyma dofinansowanie w łącznej kwocie ponad 66 tys. zł.

Decyzją zarządu fundacji, dotacje otrzymują: 

Fundacja „Kosmos Dla Dziewczynek” na realizację projektu  „Zagadki Lilavati”
Ogólnopolski projekt obejmuje opracowanie nieszablonowych scenariuszy dla nauczycieli do prowadzenia dodatkowych zajęć z matematyki dla klas wczesnoszkolnych. Scenariusze mogą zostać wykorzystane przez nauczycieli zarówno na lekcjach, kółkach matematycznych lub podczas zajęć w świetlicy. Celem projektu jest by w sposób mądry, kreatywny rozwijać w dzieciach wczesnoszkolnych umiejętności logiki, matematyki, by w późniejszym czasie mogły odnosić sukcesy w edukacji matematycznej. Scenariusze, dystrybuowane do 5 tys. szkół w całej Polsce, w sposób szczególny będą zawierały wskazówki jak wzmacniać dziewczynki i rozwijać ich zdolności matematyczne. Statystyki wskazują, że tylko 20 proc. młodych Polek wierzy, że jest w stanie dorównać w przedmiotach ścisłych swoim kolegom. Tymczasem udowodniono, że nie ma różnic w uzdolnieniach matematycznych między chłopcami a dziewczynkami. Jednym z przyczyn mniejszego zainteresowania dziewczynek naukami ścisłymi jest to, że ok. dziewiątego, dziesiątego roku życia zaczynają interesować je inne rzeczy. Ten stan nie trwa długo, ale zazwyczaj trudno już nadrobić zaległości. Fundacja ma szerokie doświadczenie w prowadzeniu projektów edukacyjnych.

Polskie Towarzystwo Matematyczne na organizację „Festiwalu Matematyki wraz z Finałem 40. Konkursu Prac Uczniowskich z Matematyki im. P. Domańskiego”
27 września 2018 roku na Wydziale Matematyki i Informatyki Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu odbędzie się trzecia edycja Festiwalu Matematyki, współorganizowanego przez Oddział Poznański Polskiego Towarzystwa Matematycznego. Do udziału w tym wydarzeniu zostaną zaproszeni uczniowie i nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych oraz ostatnich klas gimnazjów z całej Wielkopolski. W ramach wydarzenia odbędą się wykłady, warsztaty oraz prezentacje studenckich kół naukowych WMiI UAM dla uczniów klas gimnazjalnych, młodzieży ze szkół średnich oraz  zgromadzonej publiczności. Tematem przewodnim Festiwalu będzie geometria. Podczas  tej imprezy odbędzie się również Finał 40. Konkursu Prac Uczniowskich z Matematyki im. P. Domańskiego, współorganizowanego przez PTM i Wydział Matematyki, Informatyki i Mechaniki UW, a prowadzonego przez miesięcznik Delta, w trakcie którego młodzi matematycy, uczniowie laureaci, przedstawią swoje prace. Prelegentami Festiwalu oraz osobami prowadzącymi warsztaty będą pracownicy, doktoranci oraz studenci Wydziału Matematyki i Informatyki UAM oraz redaktorzy czasopisma Delta. W wydarzeniu weźmie udział 450-500 uczniów i nauczycieli z województwa wielkopolskiego.

Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Wydział Matematyki, Fizyki i Informatyki, na projekt  „Matematyka dla każdego”
Cykl wydarzeń towarzyszących VII Kongresowi Młodych Matematyków Polskich (20-23 IX 2018) oraz organizowanych po jego zakończeniu w roku akademickim 2018/19. Organizatorzy  przeprowadzą wykłady, warsztaty i konkursy matematyczne dla młodzieży szkolnej i nauczycieli matematyki z województwa lubelskiego oraz dla uczestników Kongresu. Wydarzenia te odbywać się będą poza zasadniczą – plenarną częścią Kongresu i będą miały na celu popularyzację matematyki oraz prezentację piękna jej zastosowań, jak również integrację środowiska uzdolnionych matematycznie uczniów oraz nauczycieli i uczelni wyższych. Planowane są różnorodne formy działań pod wspólnymi hasłami, jak na przykład  – „Matematyka a muzyka”, „Matematyka a fizyka”,  konkurs – „Wieczorny maraton matematyczny”, prezentacje wydawnictw oraz wystawy dla uczniów. Integracja lokalnego (lubelskiego) środowiska matematycznego z uczniami, nauczycielami i uczelniami z całej Polski pozwoli na dalsze działania w roku akademickim 2018/19. Będą to zajęcia dla szczególnie uzdolnionych uczniów (kółko olimpijskie), szkolenia dla nauczycieli na temat pracy z uczniami zdolnymi i wykłady popularyzujące matematykę.

Szkoła Podstawowa im. Karola Wojtyły w Rotmance (woj.pomorskie) na projekt „Matematykę znamy i działamy”

Uczniowie wezmą udział w serii warsztatów, podczas których poznają praktyczną stronę matematyki. Między innymi zaprojektują przyszkolny ogród, zaplanują podróże wakacyjne, będą ćwiczyć logiczne myślenie rozwiązując łamigłówki matematyczne, opracują własne gry logiczne. Latem zorganizowany zostanie olimpiada matematyczno-sportowa, łącząca zadania matematyczne z zabawami ruchowymi na świeżym powietrzu. Zwieńczeniem działań projektowych będzie Gminny Konkurs Matematyczny.  

Szkoła Podstawowa nr 98 im. Piastów Wrocławskich we Wrocławiu na realizację projektu "Matematyczne śledztwo – III spotkanie z matematyką dla uczniów klas 4-6”

Zabawa dla uczniów klas IV-VI. Dzieci biorące w nim udział będą podzielone na 9 grup, po 6 osób w każdej grupie. Główna zabawa będzie polegała na rozwiązaniu zagadki ukrytej w kodzie QR, wskazówki jak go uzupełnić uczestnicy otrzymają w nagrodę za poprawne rozwiązanie zadań umieszczonych na 12 stanowiskach. Do rozwiązania zadań uczniowie wykorzystają pomoce: linijki, wagi, kostki, zegary itp. Na zakończenie zabawy, zorganizowany będzie warsztat gier planszowych. mFundacja wsparła projekt po raz trzeci.