W okresie przedświątecznym powinniśmy uważać nie tylko na oszustwa związane z przedświątecznymi zakupami. W tym czasie oszuści nasilają swoją aktywność i próbują wykorzystać również Twoją nieuwagę na swoją korzyść.
Przypominamy o aktywnych scenariuszach oszustów, którzy podszywają się pod: doradców inwestycyjnych, pracowników banków, funkcjonariuszy policji, rodzinę czy znajomych.
Jak działają oszuści?
- Za pomocą reklam w znanych mediach społecznościowych lub popularnych stronach internetowych propagują fałszywe treści o udanych inwestycjach. Chcą w ten sposób zwrócić Twoją uwagę i zachęcić do kontaktu z nimi.
- Obiecują bardzo wysokie zyski w krótkim czasie. Taka nierealna oferta może wskazywać na ryzyko oszustwa.
- Kontaktują się wyłącznie przez telefon. W zdalnych kanałach kontaktu bardzo łatwo podszyć się pod daną firmę i sfałszować swoją tożsamość.
- Informują o niebezpiecznej sytuacji na Twoim koncie np. próba zaciągnięcia kredytu. W ten sposób wzbudzają w Tobie silne emocje związane z poczuciem zagrożenia.
- Proszą o instalację dodatkowej aplikacji, która ma przywrócić bezpieczeństwo Twojego konta lub pomóc w szkoleniu oraz późniejszym inwestowaniu. W rzeczywistości taka aplikacja umożliwia zdalne przejęcie pracy nad Twoim komputerem lub telefonem. Jeśli z tego urządzenia zalogujesz się do bankowości internetowej, oszust również będzie miał do niej dostęp.
- Podszywają się pod rodzinę lub znajomych na komunikatorach i portalach społecznościowych i nakłaniają do podaniu kodu BLIK i autoryzacji operacji. W rzeczywistości wyłudzają w ten sposób pieniądze.
- Proszą o przekazanie danych z Twojej karty płatniczej. Jeśli przekażesz dane karty osobie trzeciej, niesie to za sobą duże ryzyko utraty pieniędzy.
- Nakłaniają do wykonania operacji pod pretekstem przekazania pieniędzy na inne „bezpieczne konto” lub inwestowania. Tak naprawdę pieniądze trafiają na konta oszustów. Podane przez oszustów portfele kryptowalut nie należą do Ciebie.
- Prezentują wysokie wyniki inwestycji na spreparowanych stronach giełd. Oszuści wysyłają linki do fałszywych stron, a prezentowane na nich wyniki nie mają nic wspólnego z prawdą.
Chcemy Ci pomóc! Pamiętaj:
- Zachowaj czujność, gdy ktoś obiecuje Ci duże zyski w krótkim czasie, przy minimalnym ryzyku.
- Nie udostępniaj swoich danych do logowania, danych kart płatniczych, a także danych osobowych ze swoich dokumentów, osobie, która się z Tobą kontaktuje pod dowolnym pretekstem.
- Nie instaluj żadnego oprogramowania ani aplikacji na telefon do tzw. zdalnego pulpitu, gdy ktoś Cię o to prosi (np. rzekomy pracownik banku lub „doradca inwestycyjny”).
- Nie zlecaj i nie potwierdzaj żadnych operacji, gdy ktoś prosi Cię o to np. podczas rozmowy telefonicznej.
- Jeśli dostaniesz przelew od nieznajomego nadawcy, pod żadnym pozorem nie przekazuj pieniędzy dalej – nieświadomie możesz brać udział w przestępstwie, zgłoś taką sytuację na policji.
- Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwość co do wiarygodności rozmówcy, rozłącz się i skontaktuj się z nami.
- Pracownik mBanku: przy każdej rozmowie wyśle Ci powiadomienie w aplikacji mobilnej którym potwierdzisz swoją tożsamość – tutaj piszemy więcej o tym rozwiązaniu. Nie kontynuuj rozmowy, dopóki nie otrzymasz potwierdzenia danych pracownika banku w swojej aplikacji bankowej.
Jeśli przytrafi Ci się taka sytuacja, poinformuj Nas o tym. Skontaktuj się z mLinią pod numerem 42 6 300 800. Pamiętaj, że mBanku, dzięki mobilnej autoryzacji w aplikacji masz pewność, że rozmawiasz z naszym pracownikiem.