powrót

Być kobietą, być kobietą…

Współczesna polska mama przełamuje stereotypy. To już nie tylko kobieta skoncentrowana na wychowaniu dzieci i opiece nad domem, ale również umiejętnie godząca te role z karierą zawodową i realizacją własnych pasji. Kobiety przejęły również część obowiązków, wydawałoby się, zarezerwowanych dotychczas dla mężczyzn, jak chociażby zarządzanie domowym budżetem i planowanie wydatków.

 

Jak wynika z analiz Biura Informacji Kredytowej, kobiety bardzo dobrze radzą sobie w tej roli – zdecydowanie częściej, w porównaniu do mężczyzn, deklarują, że bardzo dokładnie planują swoje wydatki (kobiety 47 proc. vs 38 proc. mężczyźni). Są również obowiązkowe – 61 proc. badanych kobiet w pierwszej kolejności opłaca najważniejsze rachunki zaraz po otrzymaniu pensji.
Współczesna kobieta przełamuje stereotypy. To już nie tylko matka poświęcająca się wychowaniu dzieci i opiece nad domem, ale również osoba świadoma, koncentrująca się nad pracą zawodową, karierą i realizacją własnych potrzeb oraz pasji. Kobiety czują się dobrze nie tylko w „przypiętych” do nich stereotypowych zadaniach, przejęły również część kompetencji, uznanych w kanonie jako męskie.

 

Domowe zarządzanie

 

Jak wynika z analiz Biura Informacji Kredytowej, kobiety bardzo dobrze radzą sobie w zarządzaniu domowym budżetem i planowaniu codziennych wydatków. Zdecydowanie częściej, w porównaniu do mężczyzn, deklarują, że starannie planują swoje wydatki (kobiety 47 proc. kontra 38 proc. mężczyźni). Są również bardziej obowiązkowe – 61 proc. z badanych kobiet w pierwszej kolejności opłaca najważniejsze rachunki zaraz po otrzymaniu pensji.

 

Wśród osób scharakteryzowanych jako "oszczędni, racjonalni", kobiety stanowią aż 62%. Może to wynikać z tego, że to właśnie kobiety poświęcają się opiece nad domem, a co za tym idzie, lepiej radzą sobie z niezbędnymi zakupami. W dużej mierze korzystają z promocji w branży spożywczej i na bieżąco śledzą oferty promocyjne, a także częściej odwiedzają dyskonty. Kobiety również znacznie częściej niż mężczyźni korzystają z promocji polegających na otrzymaniu dodatkowego produktu lub usługi gratis, przy zakupie jednego produktu lub usługi.

 

Matka

 

W planowaniu miesięcznego budżetu, kobiety uwzględniają w nim przede wszystkim potrzeby swoich dzieci. Zgodnie z badaniem „Edukacja finansowa dzieci", przeprowadzonego na zlecenie Biura Informacji Kredytowej, średnie comiesięczne wydatki na dziecko wynoszą 607 złotych (dane maj 2015 r.). Najwięcej pieniędzy pochłania żywność – średnio 208 zł. Wydatki te rosną w dużych miastach, a także wraz z wiekiem rodziców.

 

Koszty związane ze szkołą i przedszkolem to kolejne obciążenie domowego budżetu w kwocie ok. 84 zł. Rodzice dzieci w wieku 10 – 12 lat, wydają najwięcej na nieobowiązkowe aktywności oraz zajęcia dodatkowe swoich dzieci – średnio ok. 80 złotych. Kolejnymi grupami wydatków są zabawki i zachcianki pociech, które pochłaniają prawie 95 złotych. Natomiast na zabawki wydają najwięcej rodzice z pokolenia Y (osoby urodzone w latach 1982-1995) oraz rodzice dzieci w wieku 3 do 5 lat. 64 złote to kwota przeznaczana na leczenie oraz inne koszty związane ze zdrowiem. W tym wypadku matki przeznaczają średnio 13 złotych więcej, niż deklarują ojcowie.

 

Być kobietą

 

Kobiety lepiej znają się na trendach modowych, a sam wizerunek jest dla nich ważniejszy niż dla mężczyzn. Kobiety (78%) znacznie częściej niż mężczyźni (52%) szukają natchnienia w modowej prasie. Sklepy w galeriach handlowych są również częściej inspiracją dla kobiet (71%) niż dla mężczyzn (55%). Co trzecia kobieta przyznaje, że nie ma swojej ikony mody, a te, które taką ikonę mają, najczęściej wskazują Małgorzatę Kożuchowską (18%). Stylem preferowanym przez kobiety jest wygodny styl miejski (casual) - 40% pań deklaruje, że na co dzień wybiera ten właśnie styl.

 

 

Źródła: www.bik.pl (badanie zrealizowane przez MillwardBrown na zlecenie Biura Informacji Kredytowej); Badanie "Moda polska 2014", ARC Rynek i Opinia, wrzesień 2014