Centrum Pieniądza NBP im. Sławomira S. Skrzypka jest placówką edukacyjno-wystawienniczą z interaktywnymi rozwiązaniami multimedialnymi. Jej misją będzie upowszechnianie wiedzy o roli pieniądza na tle historii gospodarczej Polski i świata, ukazywanie sposobu funkcjonowania mechanizmów finansowych, systemów płatniczych oraz banków centralnych w gospodarce. Oferta edukacyjna Centrum Pieniądza będzie skierowana do różnych grup odbiorców, w tym: gimnazjalistów, licealistów oraz studentów.
Żródło: NBP
Uroczystości otwarcia odbyły się 20 kwietnia 2016 r., a sam obiekt zostanie udostępniony zwiedzającym już 14 maja.
Warto wspomnieć, że pomysłodawcą Centrum Pieniądza był na początku swej kadencji ówczesny Prezes NBP Sławomir S. Skrzypek, który przywiązywał wielką wagę do edukacji ekonomicznej. Pierwotny pomysł dotyczył utworzenia niewielkiego Muzeum Pieniądza. W wyniku dyskusji ekspertów zdecydowano, że w NBP powinna powstać nowoczesna i kompleksowa placówka edukacyjno–ekspozycyjna o znacznie szerszej, niż jedynie muzealna, formule.
Główną zaletą tworzonego Centrum Pieniądza NBP będzie jego edukacyjna funkcja, umożliwiająca uzyskanie wiedzy w zakresie:
Historii pieniądza – eksponaty, faktografia,
Ekonomii – wybitni ekonomiści, teorie i prawidłowości rynkowe,
Etyki – teoria stopy procentowej, lichwa, sprawiedliwość rynkowa,
Estetyki – ukazanie artystycznego wymiaru pieniądza i silnych emocji jakie mu od wielu wieków towarzyszą.
Losy pieniądza w szerokim kontekście historycznym i ekonomicznym zostaną ukazane w aż 16 modułach tematycznych – począwszy od „Antyku i Średniowiecza”, aż po „Pieniądz w sztuce”. Oprócz wątków typowo historycznych prezentowana będzie także wiedza o giełdach i rynkach finansowych, uniach walutowych i gospodarczych, a także tajemnice tworzenia i produkcji pieniądza.
W Centrum Pieniądza NBP możliwe będzie przyswojenie wiedzy ekonomicznej na różnych poziomach zaawansowania. Pierwszy, najbardziej ogólny, powinien umożliwić pozyskanie elementarnej wiedzy i zrozumieć podstawowe mechanizmy świata ekonomii. Drugi, bardziej sprofilowany, w postaci ścieżek edukacyjnych, będzie dostępny tylko dla wybranych grup odbiorców. Kolejny poziom, to zindywidualizowane pogłębienie wiedzy o pieniądzu i związanych z nim zjawiskach ekonomicznych. Bogate wyposażenie Centrum Pieniądza NBP w multimedia umożliwi zastosowanie różnych form komunikacji w zależności od oczekiwań zwiedzających.
Źródło: www.nbp.pl