powrót

Ostrzegamy przed fałszywymi mailami

Na Twoją skrzynkę mailową mogła trafić fałszywa wiadomość wysłana przez przestępców podszywających się pod mBank, informująca o zarejestrowaniu zlecenia przelewu. Zawiera ona załącznik w formacie PDF lub link kierujący do strony z plikiem PDF do pobrania. Po otwarciu dokumentu pojawia się ostrzeżenie o nieaktualnej wersji programu Adobe Acrobat Reader oraz zablokowaniu możliwości przeglądania jego zawartości. W komunikacie jest również link prowadzący do strony z rzekomą aktualizacją tego programu. Pobranie i uruchomienie pliku z takiej strony może powodować zainstalowanie na komputerze złośliwego oprogramowania.

Przykładowa treść wiadomości może wyglądać tak:

Ostrzegamy przed fałszywymi mailami 

Kliknij w grafikę by powiekszyć.


Uwaga!

Instalacja złośliwego oprogramowania może skutkować przejęciem przez cyberprzestępców kontroli nad Twoim urządzeniem, przesyłaniem do nich wpisywanych przez Ciebie danych (np. loginy i hasła do konta bankowych), wyświetlaniem fałszywych komunikatów, mających na celu wyłudzenie od Ciebie poufnych danych (np. kod SMS), i kradzież środków z Twoich kont bankowych.

Jeżeli uruchomiłeś załącznik lub pobrałeś pliki ze strony:
 

  • Jak najszybciej przeskanuj komputer programem antywirusowym w poszukiwaniu złośliwego oprogramowania.
  • Zmień hasło do serwisu transakcyjnego mBanku oraz wszystkich innych kont bankowych, pocztowych i portali społecznościowych, korzystając z innego komputera.
  • Skontaktuj się z mLinią pod numerem 801 300 800 lub 42 6 300 800.


Pamiętaj! mBank
 

  • nie wysyła wiadomości e-mail zawierających link do logowania do serwisu transakcyjnego (czyli kierujących na stronę logowania do serwisu mBanku);
  • nie prosi o podanie danych osobowych w czasie logowania do serwisu transakcyjnego (w szczególności nazwiska panieńskiego matki, numeru pesel, danych dowodu, nr karty, telekodu);
  • nie prosi o aktywację usług lub zwrot środków podczas logowania do serwisu transakcyjnego;
  • nie wysyła na telefon komórkowy żadnych certyfikatów bezpieczeństwa lub innych aplikacji do zainstalowania;

nie prosi o wykonanie przelewów testowych.

Uwaga!
Jeśli jakikolwiek komunikat, element serwisu transakcyjnego lub mobilnego bądź otrzymana z mBanku wiadomość e-mail wzbudzi Twoje wątpliwości – przerwij czynność i natychmiast skontaktuj się z konsultantem mLinii lub Ekspertem Online.
Przeczytaj jak bezpiecznie korzystać z bankowości elektronicznej: Bezpieczny komputer oraz w jaki sposób potwierdzać operacje wykonywane w serwisie transakcyjnym kliknięciem w aplikacji mobilnej: Mobilna autoryzacja.