Uważaj, co pobierasz na swój smartfon lub tablet.
Cyberprzestępcy próbują nakłonić Cię abyś zainstalował szkodliwą aplikację. Może ona podszywać się pod inne znane aplikacje lub oferować nowe funkcje. W rzeczywistości aplikacja będzie próbowała wykraść poufne dane, umożliwiające przestępcom nieuprawniony dostęp do Twojego rachunku bankowego i pieniędzy.
Taką podejrzaną aplikację możesz znaleźć:
- nawet w autoryzowanych sklepach z aplikacjami na smartfony,
- w linkach przesłanych SMS-em, prowadzących zarówno do autoryzowanych jak i nieautoryzowanych sklepów,
- na stronach internetowych – jako zachętę do instalacji dodatkowej aplikacji, oprogramowania, dodatku, wtyczki itp.
Jeśli:
- przy logowaniu do aplikacji mobilnej banku, wyskakują niestandardowe okienka,
- na wyświetlaczu telefonu/tabletu pojawia się prośba o poufne dane, np. nr PESEL lub numer karty płatniczej,
- przestały docierać do Ciebie wiadomości SMS i/lub połączenia telefoniczne,
- Twoje urządzenie zaczęło się zawieszać lub samodzielnie wyłączać
…pilnie skontaktuj się z bankiem! Pomożemy, podpowiemy co dalej.
Zachowaj czujność i zapamiętaj:
- do aplikacji mobilnej mBanku logujesz się wyłącznie przez: numer PIN, odcisk palca lub rozpoznanie twarzy.
- podczas logowania nie podawaj dodatkowych danych, np. numeru PESEL, numeru karty płatniczej (nigdy o to nie poprosimy),
- nie instaluj aplikacji pobranych spoza oficjalnych sklepów, w tym dostępnych pod linkiem w wiadomościach SMS,
- sprawdzaj informacje o aplikacji, np. opinie użytkowników, datę pierwszej publikacji, twórcę aplikacji itp.,
- zwracaj uwagę na to, jakich uprawnień wymaga aplikacja. Jeśli żąda ich zbyt dużo, istnieje ryzyko przejęcia poufnych danych ze smartfonach, w tym kodów autoryzacyjnych wysyłanych przez bank,
- uważnie czytaj wszystkie wiadomości SMS z banku. Jeśli nie zlecałeś żadnego przelewu, nie dodawałeś zaufanego odbiorcy lub dane z przelewu są niezgodne, nie wpisuj na stronie kodu autoryzacyjnego. Nikomu go też nie podawaj.