mBank przedstawia pierwszą w historii banku kampanię społeczną poświęconą bezpieczeństwu w internecie. Jej celem jest zwrócenie uwagi na ryzykowne zachowania on-line i ich konsekwencje.
Chociaż coraz więcej urządzeń jest podłączonych do sieci, to ich użytkownicy nie zawsze są świadomi zagrożeń. Dlatego mBank – pionier bankowości internetowej w Polsce – rozpoczyna kampanię skierowaną do wszystkich, którym zdarza się korzystać z usług banków w komputerze i telefonie.
W ramach akcji „Nie robisz tego w realu? Nie rób tego w sieci!” pokazujemy to, co zdarza nam się robić w sieci, a czego normalnie nie zrobilibyśmy w realu. W ten sposób zwracamy uwagę na fakt, że skoro pewne zachowania związane z bezpieczeństwem poza internetem wyglądają podejrzanie, to nie ma powodu, aby traktować je inaczej w sieci.
W ramach kampanii uruchomiliśmy specjalny serwis pod adresem mbank.pl/uwazniwsieci, gdzie w przystępny sposób wyjaśniamy co i dlaczego może być zagrożeniem dla użytkowników w sieci oraz jak się przed tym chronić. Przygotowaliśmy też spoty, które w zaskakujący sposób przedstawiają e-zagrożenia. Filmy podzielone zostały na dwie kategorie – zabezpieczenia sprzętu komputerowego, w tym smartfonów oraz ochrony wrażliwych danych osobowych. Wszystkie opierają się na koncepcji przeniesienia ryzykownych sytuacji z sieci do rzeczywistości.
Zapraszamy do obejrzenia pierwszych dwóch, kolejne już wkrótce…
Film skłania do refleksji, w jaki sposób przekazujemy swoje dane w sieci i kto może mieć do nich dostęp. Wyobraźni widza pozostawione są ewentualne konsekwencje ich wykorzystania przez osoby trzecie, w tym przez cyberprzestępców.
To analogia do ochrony komputera, tabletu i telefonu przed działaniem osób trzecich i niebezpiecznym oprogramowaniem. Przypominamy w ten sposób, że cyberprzestępcy mogą chcieć przejąć kontrolę nad naszymi urządzeniami, co może mieć skutki podobne do tych, związanych z wpuszczeniem złodzieja do mieszkania.
Skąd pomysł na to, aby w kampanii o bezpieczeństwie w sieci posłużyć się podziałem na „virtual” i „real”? Powszechnie rozróżnia się te dwa światy. Nie wszyscy są świadomi, że oba mogą być groźne. Skoro więc uważamy na oszustów w sklepie czy autobusie, to uważni powinniśmy być również odbierając maile i korzystając z usług w sieci. Warto pamiętać, że zabezpieczenia projektowane przez specjalistów od bezpieczeństwa tak długo pozostają skuteczne, jak długo użytkownicy internetu są świadomi zagrożeń i zachowują czujność.
Kampania społeczna mBanku w pierwszym etapie będzie prowadzona w grudniu i styczniu. Termin jest nieprzypadkowy – to właśnie w okresie świąt i tuż po nich, kiedy rozpoczynają się wyprzedaże – wielu z nas robi zakupy przez internet.
Mamy jeszcze coś dla internetowych „heavy userów” :) Ambasadorami kampanii społecznej mBanku zostali vlogerzy: Niekryty Krytyk, Krzysztof Gonciarz w ramach kanału The Beeczka, Abstrachuje oraz panowie z 5 sposobów na…, którzy w najbliższym czasie opowiedzą swoim widzom o tym, co zdarza nam się robić w sieci, a czego nie robimy w realu. Ich interpretację naszego hasła z kampanii będziecie mogli zobaczyć na YouTube.com oraz na mbank.pl/uwazniwsieci.
Przypominamy, że korzystając z banku wystarczy być czujnym i nie działać w sposób automatyczny. Należy pamiętać o prostych zasadach bezpieczeństwa – dlatego od lat stawiamy w tej sprawie na edukację. Zachęcamy do zapoznania się z serwisem mbank.pl/bezpieczenstwo, który opisuje najważniejsze reguły i wskazówki dla klientów indywidualnych, MSP i korporacji.