Dzień dobry,
wprowadzamy zmiany związane z dyrektywą PSD2 w zakresie obsługi produktów mBanku dla klientów korporacyjnych. Zapisy tej dyrektywy w Polsce reguluje ustawa o usługach płatniczych, która weszła w życie 20 czerwca 2018 r.
Najważniejsze zmiany, które wprowadzimy od 17 grudnia 2018 r.:
- Szybciej odpowiemy na reklamacje. Mamy na to 15 dni roboczych, a w szczególnych przypadkach 35 dni roboczych.
- SHA będzie jedyną opcją kosztową dla płatności zagranicznych do krajów Unii Europejskiej oraz Norwegii, Islandii i Liechtensteinu (obszar EOG). Oznacza to, że zleceniodawca poniesie koszty prowizji i opłat banku, a beneficjent pozostałe opłaty i prowizje.
Doradca bankowy chętnie przekaże szczegółowe informacje na ten temat.
Szczegółowy wykaz zmian w produktach, dokumentach i regulaminach, które wprowadzamy w mBanku od 17 grudnia 2018 r.:
Produkt lub obszar zmiany | Opis zmiany |
Reklamacje | Skracamy terminy odpowiedzi na reklamacje do 15 i 35 dni roboczych. Dotychczas czas ten wynosił 30 i 60 dni kalendarzowych. Na reklamację odpowiemy w formie papierowej lub za pomocą systemu mBank CompanyNet. |
Przelewy i przekazy zagraniczne | Wydłużamy godzinę graniczną przyjęcia zleceń płatności zagranicznych wychodzących do godz. 14:00. Wydłużamy godzinę graniczną przyjęcia zleceń płatności zagranicznych przychodzących - wszystkie zlecenia rozliczane automatycznie będziemy księgować do końca dnia roboczego dla banku. Poszerzamy naszą ofertę o płatności w walucie ILS (nowy izraelski szekel) i TRY ( lira turecka), w trybie D+1 (PILNY), gdzie D oznacza datę realizacji przez nas dyspozycji. Płatności zagraniczne do krajów Unii Europejskiej oraz Norwegii, Islandii i Liechtensteinu (obszar EOG) będą miały jedną opcją kosztów w dyspozycji płatniczej – SHA. Opcja SHA oznacza, że zleceniodawca i beneficjent dzielą się prowizjami i opłatami, tj. zleceniodawca ponosi prowizje i opłaty mBanku, a beneficjent wszystkie pozostałe opłaty i prowizje. W płatnościach do państw spoza strefy EOG nasi klienci mogą nadal stosować opcję OUR (wszystkie koszty realizacji dyspozycji ponosi zleceniodawca) i BEN (wszystkie koszty po stronie beneficjenta). Przypominamy, że opcja kosztów SHA zakłada, że płatność dotrze do banku beneficjenta w pełnej kwocie (instytucje pośredniczące nie powinny z niej pobierać swoich opłat). |
mBank CompanyNet | Dla płatności zagranicznych do krajów Unii Europejskiej oraz Norwegii, Islandii i Liechtensteinu (obszar EOG):
W regulaminach zmieniamy zapisy, które dotyczą klauzuli wyłączeniowej oraz czasu odpowiedzi na reklamacje *.
wersja angielska Zmieniony Regulamin wchodzi w życie 17.12.2018 r. |
BRESOK | Dla płatności zagranicznych do krajów Unii Europejskiej oraz Norwegii, Islandii i Liechtensteinu (obszar EOG):
W regulaminach zmieniamy zapisy, które dotyczą klauzuli wyłączeniowej oraz czasu odpowiedzi na reklamacje *.
wersja angielska wersja niemiecka Zmieniony Regulamin wchodzi w życie 17.12.2018 r. |
MultiCash | Dla płatności zagranicznych do krajów Unii Europejskiej oraz Norwegii, Islandii i Liechtensteinu (obszar EOG):
W regulaminach zmieniamy zapisy, które dotyczą klauzuli wyłączeniowej oraz czasu odpowiedzi na reklamacje *.
wersja angielska wersja niemiecka Zmieniony Regulamin wchodzi w życie 17.12.2018 r. |
SWIFTNET | Dla płatności zagranicznych do krajów Unii Europejskiej oraz Norwegii, Islandii i Liechtensteinu (obszar EOG):
Szybciej odpowiemy na złożone reklamacje. Mamy na to 15 dni roboczych, a w szczególnych przypadkach 35 dni roboczych. |
Karty płatnicze i przedpłacone:
|
W regulaminach zmieniamy zapisy, które dotyczą klauzuli wyłączeniowej oraz czasu odpowiedzi na reklamacje * #: Wymienione poniżej regulaminy opublikujemy 7.12.2018 r. na portalu internetowym mBanku.
|
Zintegrowana Umowa Rachunku Bankowego Rachunek bankowy Lokaty terminowe |
W regulaminach zmieniamy zapisy, które dotyczą klauzuli wyłączeniowej oraz czasu odpowiedzi na reklamacje *:
wersja angielska wersja niemiecka
wersja angielska wersja niemiecka
wersja angielska wersja niemiecka Zmienione Regulaminy wchodzą w życie 17.12.2018 r. |
Rachunek Powierniczy | W regulaminie zmieniamy zapisy, które dotyczą klauzuli wyłączeniowej oraz czasu odpowiedzi na reklamacje *:
|
Rachunek Zastrzeżony | W regulaminie zmieniamy zapisy, które dotyczą klauzuli wyłączeniowej oraz czasu rozpatrywania reklamacji *:
|
Elektroniczny Rachunek Zastrzeżony | W regulaminie zmieniamy zapisy, które dotyczą klauzuli wyłączeniowej oraz czasu odpowiedzi na reklamacje *:
|
Obsługa gotówkowa
|
W regulaminach zmieniamy zapisy, które dotyczą klauzuli wyłączeniowej czasu odpowiedzi na reklamacje *:
wersja angielska wersja niemiecka
wersja angielska wersja niemiecka
|
Polecenie zapłaty Odbiorca Polecenie zapłaty Płatnik |
W regulaminach zmieniamy zapisy, które dotyczą klauzuli wyłączeniowej oraz czasu odpowiedzi na reklamacje *:
|
Rynki finansowe (Wszystkie produkty) | W regulaminach zmieniamy zapisy, które dotyczą klauzuli wyłączeniowej oraz czasu odpowiedzi na reklamacje *:
wersja angielska
wersja angielska |
Rynki finansowe: Natychmiastowe transakcje wymiany walut |
W regulaminie zmieniamy zapisy, które dotyczą klauzuli wyłączeniowej oraz czasu odpowiedzi na reklamacje *:
|
Usługi powiernicze | W regulaminie zmieniamy zapisy, które dotyczą klauzuli wyłączeniowej oraz czasu odpowiedzi na reklamacje *:
|
Pakiet MSP | W regulaminach zmieniamy zapisy dotyczące czasu odpowiedzi na reklamacje *:
wersja angielska
wersja angielska
wersja angielska |
mBank InvoiceNet | W regulaminie zmieniamy zapisy dotyczące czasu odpowiedzi na reklamacje *:
|
Produkty ryzyka kredytowego | W zakresie produktów ryzyka kredytowego, które są usługami płatniczymi, stosujemy ustawę PSD2. |
Produkty ryzyka kredytowego funkcjonujące poza Regulaminem udostępniania produktów obciążonych ryzykiem kredytowym (Finansowanie dostawców) |
Zmieniamy zapisy dotyczące czasu odpowiedzi na reklamacje *:
|
(*)
Klauzula wyłączeniowa:
Możemy nie stosować części zapisów Ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych. Wyłączenia dotyczą: działu II Ustawy (za wyjątkiem art. 32a) oraz art. 34, art. 35-37, art. 40 ust. 3-4, art. 45, art. 46 ust. 2-5, art. 47, art. 48 oraz art. 51, art. 144-146 (lub innych przepisów prawa, które zmieniają wymienione przepisy – gdy będzie to dopuszczalne).”
Reklamacje:
Skracamy czas odpowiedzi na reklamacje do 15 i 35 dni roboczych. Dotychczas czas ten wynosił 30 i 60 dni kalendarzowych.
Opis zmian w klauzuli reklamacyjnej:
1. Klient może złożyć reklamację związaną z tym, jak świadczymy usługi na podstawie Umowy.
2. Klient może złożyć reklamację w każdej jednostce organizacyjnej naszego banku, która prowadzi obsługę klienta. Pełną listę adresów prezentujemy w serwisie internetowym Grupy mBanku.
3. Klient może złożyć reklamację pisemnie, ustnie (telefonicznie albo podczas osobistego kontaktu z naszym pracownikiem Banku) oraz elektronicznie (w szczególności przez system bankowości elektronicznej mBank CompanyNet).
4. W reklamacji klient powinien zawrzeć:
- szczegółowy opis zdarzenia, które budzi jego zastrzeżenia,
- swoje oczekiwania dotyczące sposobu rozwiązania reklamacji,
- numer rachunku bankowego i nazwę oraz REGON klienta
- dane osoby, która składają reklamację (imię, nazwisko, numer telefonu i adres e-mail).
5. Rozpatrujemy reklamacje niezwłocznie, w możliwie najkrótszym terminie. Termin udzielenia odpowiedzi nie powinien przekraczać 15 dni roboczych od dnia, w którym otrzymaliśmy reklamację. W szczególnie skomplikowanych przypadkach, gdy nie możemy rozpatrzyć i udzielić odpowiedzi w terminie 15 dni roboczych, dopuszczamy wydłużenie tego czasu do maksymalnie 35 dni roboczych. Klient otrzyma od nas informację, że potrzebujemy więcej czasu, aby rozpatrzyć jego reklamację.
6. Gdy rozpatrzymy reklamację, przekazujemy klientowi odpowiedź (wynik postępowania reklamacyjnego) na piśmie lub za pomocą innego trwałego nośnika informacji.
7. Jeśli nie uwzględnimy roszczeń, które klient zgłosił w reklamacji, klient może wystąpić do nas, abyśmy ponownie rozpatrzyli sprawę w terminie 14 dni od dnia naszej odpowiedzi na reklamację. W pisemnym odwołaniu klient powinien zawrzeć analogiczne informacje, jak przy reklamacji (więcej w pkt. 4).
8. Niezależnie od wyniku naszego postępowania klient może dochodzić swoich roszczeń przeciwko nam na podstawie powszechnie obowiązujących przepisów prawa.
9. Naszą działalność nadzoruje Komisja Nadzoru Finansowego.
(#) W zakresie kart płatniczych oraz kart przedpłaconych stosujemy odmienne brzmienie klauzuli reklamacyjnej – Użytkownik karty jest również uprawniony do złożenia reklamacji – szczegóły w regulaminach.
17 grudnia br. wprowadzamy również dodatkowe zmiany w wybranych produktów, które nie wynikają bezpośrednio z PSD2:
mBank CompanyNet |
|
Rynki finansowe:
|
Doprecyzowujemy zobowiązania stron, które wynikają z transakcji płatniczych.
wersja polska
|
Produkty Trade Finance w mBank CompanyNet | Porządkujemy dokumentację. Zmiany nie wpływają na zasady obsługi akredytyw, gwarancji i inkas w module Finansowania handlu systemu mBank CompanyNet.
wersja angielska wersja niemiecka |