Na co uważać?
- Telefony z dyspozycją pilnego przekazania pieniędzy firmowych na rzecz nowego kontrahenta.
- Niestandardowe żądanie pożyczki na rzecz spółek powiązanych – przekazywane drogą telefoniczną.
- Telefony od rzekomego prezesa firmy w sprawie realizacji pilnego przelewu w tajemnicy przed innymi pracownikami.
- Wszystkie inne próby wyłudzenia środków firmowych przez telefon.
Na czym polega zagrożenie?
- Oszuści wybierają na cel pracowników, którzy mają dostęp do rachunków i środków firmy, w tym w szczególności księgowych.
- Wybrane osoby otrzymują pilny telefon od osób podających się za prezesa lub reprezentanta spółki powiązanej. Rozmówca naciska na zlecenie przelewu na wysoka kwotę do nowego partnera biznesowego lub jako wkład w atrakcyjną inwestycję.
- Uwaga! Na wyświetlaczu telefonu może pojawić się prawdziwy, znany numer telefonu! Oszuści dobrze przygotowują się do ataku – korzystają z aplikacji podmieniających wyświetlany na urządzeniu numer telefonu. Niżej piszemy o tym, jak zweryfikować takie połączenie.
- Rozmówca wielokrotnie podkreśla swoją rzekomą pozycję w firmie i wywiera mocny nacisk na pilne wykonanie zlecenia bez zbędnych konsultacji. Zniechęca do postępowania zgodnie z procedurami firmy.
Jak zweryfikować podejrzanego rozmówcę?
- Rozłącz się i oddzwoń na numer rozmówcy! Gdy wykonasz połączenie wychodzące, połączysz się z prawdziwym właścicielem numeru. W ten prosty sposób błyskawicznie zweryfikujesz czy wcześniej rozmawiałeś z oszustem.
- Poproś o potwierdzenie dyspozycji mailem lub skontaktuj się z inną osobą, która może potwierdzić płatność.
- Zwróć uwagę czy rozmówca mówi w swoim ojczystym języku. Jeśli nie, poproś aby chociaż część rozmowy odbyła się w tym języku. Oszuści decydujący się na wyłudzenia telefoniczne zwykle nie są na to przygotowani.
- Trzymaj się procedur opracowanych przez swojego pracodawcę. To właśnie z myślą o bezpieczeństwie firmy decydują się na dwuosobowe autoryzacje zleceń opiewających na wysokie kwoty, konsultacje nietypowych przelewów z kierownictwem itp.
Co, gdy nie udało się zapobiec oszustwu?
- Pilnie zgłoś sprawę do mBanku. Wskaż numer rachunku odbiorcy i krótki opis zdarzenia. Pamiętaj, liczy się czas!
- Przypominamy, że możesz skontaktować się z nami na wiele sposobów – przez contact center pod numerem 801 273 273/ 22 6 273 273, zgłoszenie do Opiekuna lub Oddziału Korporacyjnego lub wiadomość autoryzowaną w serwisie CompanyNet.
- Zgłoś sprawę organom ścigania - przedstaw jak najwięcej szczegółów (numer telefonu rozmówcy, przebieg rozmowy itp.).