powrót

Uważaj na oszustów, którzy podają się za pracownika banku, NBP, KNF lub innych instytucji finansowych!

Ostrzegamy przed oszustami, którzy podszywają się pod infolinię banku. Potrafią wyświetlić na Twoim telefonie dowolny ciąg cyfr bo dzwonią z wirtualnego numeru telefonu. Klientom banku wyświetlają numer telefonu bankowej infolinii.

Jak działają oszuści?

Przekonują, że Twoje pieniądze są zagrożone i aby je ochronić przed kradzieżą chcą „zweryfikować konto”, wykonać „przelew testowy” lub „przelew na konto rezerwowe”. Oszuści mówią nawet, że z Twojego konta już zniknęły pieniądze i podają konkretną  kwotę. Mogą Cię namawiać do instalacji oprogramowania np. TeamViewer QuickSupport lub AnyDesk na Twoim komputerze lub smartfonie.  Przekonują, że ta aplikacja pomoże odzyskać skradzione pieniądze.
W rzeczywistości dzięki niej przejmą kontrolę nad Twoim telefonem lub komputerem. Uzyskają  dostęp do Twoich prywatnych danych, w tym dostęp do Twojego konta bankowego.

Oszuści będą chcieli też od Ciebie dostać inne dane, np. login i hasło do konta w banku, PESEL, dane dowodu osobistego nazwisko panieńskie matki, pełny numer karty wraz kodem CVV2 oraz datą ważności itp.

Zapamiętaj:

  • Nigdy NIKOMU nie podawaj swoich danych.
  • Nigdy NIE INSTALUJ aplikacji, do których namawia Cię osoba, która do ciebie dzwoni.
  • Uważnie przeczytaj komunikaty autoryzacyjne przed zatwierdzeniem transakcji płatniczej.
  • Nigdy nie potwierdzaj transakcji, których nie zlecasz. Jeśli to zrobisz, oszuści otrzymają nieuprawniony dostęp do Twojego komputera lub smartfonu. Przejmą dostęp do Twojego konta bankowego, a Ty możesz stracić pieniądze.

Nie daj się nabrać, zwróć uwagę kto naprawdę do ciebie dzwoni, dlatego PAMIĘTAJ:

  • Pracownik banku lub innej instytucji finansowej NIGDY nie poprosi Cię żebyś zainstalował aplikacje np. AnyDesk lub TeamViewer Quick Support.
  • Pracownik banku lub innej instytucji finansowej NIGDY nie zapyta Cię o login i hasło do logowania na konto w banku.
  • Pracownik banku lub innej instytucji finansowej NIGDY nie zapyta Cię o pełny numer karty, jej datę ważności oraz kod CVV2/CVC2.
  • Uważnie czytaj wszystkie wiadomości SMS przesłane z banku lub komunikaty autoryzacyjne w aplikacji mobilnej.
  • Nie potwierdzaj operacji, których nie zlecasz albo których do końca nie rozumiesz!


Oszuści będą przekonywać Cię, że są wiarygodni, bo dzwonią z banku lub instytucji finansowej. Po sposobie prowadzenia rozmowy rozpoznasz, że to nie jest żaden pracownik banku tylko zwykły oszust. UWAŻAJ !!!

Jeśli masz wątpliwości, przerwij rozmowę i zadzwoń na naszą infolinię 801 300 800 lub 42 6 300 800.