-
1.
Jakie pola adresu będą w danych kontrahenta w nowym formacie zgodnym z ISO 20022?
-
W zależności od produktu liczba wymaganych pól może się różnić. Jeśli importowany plik będzie zawierał więcej pól w adresie niż wymagamy w formatce przelewu, zaimportujemy tylko dane wymagane w formatce przelewu.
Pole nazwa kontrahenta będzie miało max. 70 znaków.
Maksymalna liczba pól adresowych:
- Ulica
- Numer budynku
- Numer lokalu
- Kod pocztowy
- Miejscowość – pole obowiązkowe
- Kraj – pole obowiązkowe
- Departament
- Wydział
- Nazwa budynku
- Piętro
- Skrytka pocztowa
- Dzielnica
- Powiat
- Województwo
-
-
2.
Czym jest ISO 20022?
-
ISO 20022 to międzynarodowy standard komunikacji elektronicznej w systemach finansowych. Opracowała go Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna (ISO), aby ujednolicić przesyłanie danych pomiędzy różnymi podmiotami w sektorze finansowym.
Standard określa formaty plików i komunikatów, wykorzystywanych do transferu informacji związanych z transakcjami finansowymi – m.in. płatności oraz wyciągów.
Podstawą wymiany informacji są pliki XML, z jasno i precyzyjne określoną strukturą danych.
-
-
3.
Jakie formaty plików są wymagane do importu przelewów w standardzie ISO 20022?
-
Do realizacji zleceń w standardzie ISO 20022 będą wymagane pliki w formacie XML. Struktury plików wymiany danych (obecne i nowe formaty) udostępniamy tutaj.
-
-
4.
Czym jest format XML?
-
To rozszerzalny język znaczników (Extensible Markup Language - XML) używający tagów, aby określić, w jaki sposób tekst w pliku danych powinien być ustrukturyzowany, przechowywany i transportowany. XML zaprojektowano tak, by był czytelny zarówno dla ludzi, jak i maszyn. Jest wysoce konfigurowalnym narzędziem do znakowania, idealnie dostosowanym do ery, w której dane mają kluczowe znaczenie.
-
-
5.
Dlaczego nowy format wymaga podania dodatkowych danych?
-
Nowy format powstał, aby ujednolicić przesyłanie danych między różnymi podmiotami w sektorze finansowym.
Dodatkowe dane pomagają stronom transakcji w lepszym śledzeniu przepływu środków i zwiększeniu możliwości automatyzacji procesów (w tym procesów analitycznych).
Płatności w nowym formacie, które nie będą zawierały dodatkowych i wymaganych danych będą odrzucane przez system rozliczeniowy.
-
-
6.
Importuję różne zlecenia do systemu bankowości. Czy wszystkie mogę importować w XML?
-
W systemie mBank CompanyNet umożliwiamy import w formacie XML wszystkich przelewów, oprócz przelewów masowych i masowych plus. W 2025 roku planujemy udostępnić możliwość importu w formacie XML również tych płatności.
W systemach MultiCash i SWIFTNET umożliwiamy import wszystkich płatności w formacie XML.
Dla polecenia zapłaty udostępnimy możliwość importu zleceń w formacie XML.
Szczegóły znajdziesz w harmonogramie zmian.
-
-
7.
Czym jest okres przejściowy?
-
To czas na dostosowanie swoich systemów do nowego formatu. W tym okresie będą obowiązywać równolegle dwa rodzaje formatów, obecne i nowe (XML). W dogodnym momencie możesz przejść na nowy, szerszy zakres danych. Jeśli masz wątpliwości, jak to zrobić, skontaktuj się z Centrum klienta korporacyjnego.
-
-
8.
Mam system finansowo-księgowy/ERP zintegrowany z systemem bankowości. Czy muszę coś robić?
-
Tak, wszystkie systemy finansowo-księgowe i ERP muszą być dostosowane do zmian w integracji z mBankiem. Jak najszybciej zgłoś się do dostawcy swojego systemu finansowo-księgowego lub ERP i zaplanuj prace na 2025 rok. Przekaż dostawcy bezpośredni link do strony integracja, gdzie publikujemy wszystkie informacje o nowych formatach wymiany danych z mBankiem.
-
-
9.
Czy mój dostawca/administrator systemu finansowo-księgowego wie o nadchodzących zmianach i będzie wiedział, co ma zrobić?
-
Dostawca/administrator systemu finansowo-księgowego na pewno wie o nadchodzących zmianach wynikających z ISO 20022. Skontaktuj się bezpośrednio z osobą odpowiedzialną za system, aby ustalić szczegóły, harmonogram i zakres zmian.
-
-
10.
Ile będą kosztować nowe formaty CAMT.053, CAMT.052?
-
Zmiany, które wprowadzamy wynikają z zewnętrznych wymogów formalno-prawnych (w tym wymogów AML) oraz poszczególnych systemów rozliczających płatności. Nie mamy wpływu na ich zakres. Dostosowujemy systemy i rozwiązania mBanku do nowych standardów z wyprzedzeniem, aby umożliwić odpowiednio wcześniej naszym klientom zaplanowanie niezbędnych prac w ich systemach.
Cena CAMT-ów dostępnych w systemach mBank CompanyNet oraz SWIFT nie będzie znacznie odbiegać od cen za MT94x. Ostateczną ofertę cenową zaprezentujemy na przełomie 2024 i 2025 roku.
-
-
11.
Na co zwrócić szczególną uwagę przy migracji na ISO 20022, aby uniknąć problemów po okresie przejściowym?
-
Rekomendujemy, aby jak najwcześniej zaplanować zmiany z dostawcą systemu finansowo-księgowego lub ERP. Jeśli nie zdążysz dostosować swojego systemu, możesz mieć problemy z realizacją przelewów.
Wszystkie wymogi dotyczące nowego standardu udostępniamy na stronie integracja. Jeśli masz pytania, chętnie pomożemy - skontaktuj się z Centrum klienta korporacyjnego.
-
-
12.
Od kiedy mogę zacząć korzystać z nowego standardu ISO 20022?
-
Termin zależy od rodzaju płatności lub wyciągów i raportów. W przypadku SEPA i wyciągów już możesz korzystać z nowego standardu zgodnego z ISO 20022. Kolejne zmiany będziemy wprowadzać zgodnie z harmonogramami na stronach przelewy wychodzące oraz wyciągi i raporty.
O zmianach będziemy informować w mBank CompanyNet i na stronie mBanku.
-
-
13.
Już realizuję płatności w standardzie ISO 20022. Jak mogę sprawdzić, czy po okresie przejściowym nie będę mieć problemów z realizacją zleceń?
-
Aby upewnić się, że rozwiązanie, z którego korzystasz jest zgodne ze standardem ISO 20022, skontaktuj się z dostawcą systemu finansowo-księgowego lub ERP. Zakres danych w poszczególnych przelewach powinien być zgodny ze strukturą importu XML ISO 202022, które udostępniamy na stronie integracja. Jeśli potrzebujesz wsparcia, skontaktuj się z Centrum klienta korporacyjnego
-
-
14.
Czy moja firma będzie musiała przejść na standard ISO 20022?
-
Tak, ponieważ zmiany obejmą wszystkie typy płatności (krajowe, zagraniczne, wewnętrzne, przychodzące i wychodzące). Banki i klienci banków muszą się do nich dostosować i przygotować swoje systemy finansowo-księgowe lub ERP do nowego standardu.
Aktualne struktury plików wymiany danych (obecne i nowe formaty) udostępniamy na stronie. Jeśli potrzebujesz wsparcia, skontaktuj się z Centrum klienta korporacyjnego.
-
-
15.
Nie chcę nic zmieniać, czy mogę zostać przy dotychczasowym standardzie płatności?
-
Po okresie przejściowym używanie dotychczasowych formatów płatności, a także nowych formatów ISO 20022 niedostosowanych do szerszego zakresu danych, może skutkować odrzuceniem płatności przez mBank lub bank odbiorcy.
Rekomendujemy przejście na nowe formaty danych jak najszybciej to możliwe. Prosimy, zapoznaj się z harmonogramami, które udostępniamy na stronach przelewy wychodzące oraz wyciągi i raporty.
Jeśli masz pytania, skontaktuj się z Centrum klienta korporacyjnego.
-
-
16.
Jakie czekają mnie konsekwencje, jeśli nie przejdę na standard ISO 20022 po okresie przejściowym?
-
Po okresie przejściowym używanie dotychczasowych formatów płatności, a także nowych formatów ISO 20022 niedostosowanych do szerszego zakresu danych, może skutkować odrzuceniem płatności przez mBank lub bank odbiorcy.
-
-
17.
Czy po okresie przejściowym, w mBank CompanyNet nadal będzie można realizować zlecenia w dotychczasowym formacie?
-
Docelowo formaty inne niż XML (ISO 20022) będziemy wycofywać. Rekomendujemy przejście na nowe formaty danych jak najszybciej to możliwe. Harmonogramy zmian znajdziesz na stronach przelewy wychodzące oraz wyciągi i raporty.
Dotychczasowe formaty płatności nie zawierają danych, które są niezbędne, aby prawidłowo zrealizować płatności. Używanie dotychczasowych formatów płatności może skutkować odrzuceniem płatności przez mBank lub bank odbiorcy.
-
-
18.
Mam umowę MultiCash i korzystam z formatów plików niezgodnych ze standardem ISO 20022. Czy moje zlecenia będą realizowane po okresie przejściowym?
-
Nie, ponieważ dotychczasowe formaty płatności nie zawierają niezbędnych danych do prawidłowej realizacji płatności. Używanie dotychczasowych formatów płatności może skutkować odrzuceniem płatności przez mBank lub bank odbiorcy. Docelowo formaty inne niż XML (ISO 20022) będziemy wycofywać.
Opis formatu znajdziesz tutaj: integracja.Harmonogram zmian znajdziesz na stronie wyciągi i raporty.
-
-
19.
Mam umowę SWIFTNET Korpo dla firm uczestniczących w SWIFT. Korzystam z formatów plików zgodnych ze standardem ISO 20022. Czy moje zlecenia będą realizowane po okresie przejściowym?
-
mBank lub bank odbiorcy może odrzucić płatność, jeśli w plikach w standardzie ISO 20022 będą nieustrukturyzowane adresy lub zabraknie niezbędnych danych. Docelowo będziemy obsługiwać pliki XML (ISO 20022) jedynie z adresami ustrukturyzowanymi. Rekomendujemy stosowanie formatu pain.001.001.09 (ISO 20022).
Opis formatu znajdziesz tutaj: integracja.
Harmonogram zmian znajdziesz na stronie wyciągi i raporty.
-
-
20.
Korzystam z MT940/MT942. Jak długo ten format będzie dostępny?
-
Nie planujemy wycofywać plików MT940 i MT942 z systemów mBank CompanyNet oraz MultiCash. Nie możemy jednak dostarczyć w tych plikach pełnych danych operacji na rachunku – nie ma wystarczająco miejsca, by umieścić nowe informacje przesyłane w płatnościach. Zalecamy zmianę integracji systemów finansowo-księgowych i ERP na nowe wyciągi CAMT.053 (zamiast MT940) oraz CAMT.052 (zamiast MT942)
Zgodnie z zaleceniem SWIFT – jeśli dostarczasz wyciągi do innych banków, rekomendujemy przejście na formaty CAMT.053 i CAMT.052. Skontaktuj się ze swoim bankiem i sprawdź harmonogram zmian. Terminy migracji na nowe typy komunikatów w mBanku znajdziesz na stronie wyciągi i raporty.
-
-
21.
Korzystam z usługi Connect/webserwisu. Czy zmiany mnie dotyczą?
-
Tak, zmiana dotyczy wszystkich integracji z mBankiem.
-
-
22.
Mam rachunek ROŚTEP. Czy zmiany mnie obowiązują?
-
Tak, zmiany dotyczą wszystkich przelewów, bez względu na rodzaj rachunku.
-
-
23.
Otrzymuję od mojego banku komunikaty SWIFT MT940 (MT941, MT950, MT942) z rachunków w mBanku. Co muszę zrobić, aby otrzymywać CAMT.053 i CAMT.052 tą samą drogą?
-
Planujemy udostępnić możliwość dostarczania plików CAMT do banków przez SWIFT w Q1 2025. O zmianach oraz o tym, jak zawnioskować o zmianę formatów poinformujemy z wyprzedzeniem w mBank CompanyNet i na stronie mBanku. Prosimy, sprawdź, kiedy Twój bank będzie gotowy do odbioru komunikatów CAMT.053 i CAMT.052, zanim przejdziesz na nowe formaty.
-
-
24.
Jak mogę zawnioskować o wyciągi w nowym formacie ISO 20022?
-
Jeśli chcesz korzystać z wyciągów w nowym formacie z rachunków mBanku:
w przypadku systemu mBank CompanyNet – wyślij do nas wiadomość w systemie,
w przypadku MultiCash – skontaktuj się z doradcą, aby podpisać odpowiedni załącznik do umowy,
w przypadku SWIFTNET Korpo – skontaktuj się z doradcą, aby podpisać odpowiedni załącznik do umowy.
Pod koniec roku udostępnimy opcję samodzielnego włączenia nowych wyciągów w systemie mBank CompanyNet. Obecnie w ten sposób możesz włączać i wyłączać wyciągi MT940 i MT942.
Możliwość przekazywania CAMT-ów do innych banków planujemy wprowadzić na początku 2025 r.
Jeśli chcesz przekazywać wyciągi w formacie ISO 20022 do innych banków, upewnij się, że Twój bank już udostępnił taką możliwość.
-
-
25.
Importuję przelewy płacowe, czy coś ulegnie zmianie?
-
Tak, zmiany dotyczą również przelewów płacowych. Jeżeli wynagrodzenia wysyłasz jako przelewy masowe, to możliwość importu zleceń w formacie XML udostępnimy zgodnie z harmonogramem na stronie przelewy wychodzące.
-
-
26.
Realizuję zlecenia w oparciu o umowę zlecenia transferu MT101. Czy od listopada 2025 będzie można dalej korzystać z usługi?
-
Nie, od listopada 2025 r. będziemy przyjmować zlecenia transferu tylko w formacie pain.001.001.09.
-
-
27.
Od kiedy wejdą zmiany dla Collect, Mass Collect i MT101?
-
Zmiany w Collect, Mass Collect i MT101 będziemy wprowadzać w 2025 r.
terminach dotyczących poszczególnych produktów będziemy informować na stronie pozostałe produkty
-
-
28.
Czy będzie środowisko testowe, aby sprawdzić, czy wszystko działa poprawnie?
-
Nie przewidujemy uruchomienia środowiska testowego. Pracujemy nad narzędziem, w którym będzie można sprawdzić, czy plik XML jest poprawny. Strukturę importu przelewów może pomóc zweryfikować również Centrum klienta korporacyjnego.
-
-
29.
Czy zmienią się godziny graniczne dla płatności wychodzących/przychodzących?
-
Na obecną chwilę nie planujemy zamian godzin granicznych dla płatności.
-
-
30.
Nie znalazłem/znalazłam tutaj odpowiedzi na moje pytanie. Gdzie mogę je zadać?
-
Skontaktuj się z Centrum klienta korporacyjnego.
Skorzystaj z pomocy Asystenta Online na czacie w mBank CompanyNet, kliknij ikonę słuchawki w aplikacji mobilnej lub zadzwoń 22 6 273 273, 801 273 273. Jesteśmy dostępni od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00-18:00.
-