Najważniejsze informacje o pożyczce hipotecznej
- cel kredytowania: dowolny
- zabezpieczenie również na nietypowych nieruchomościach (duże domy i apartamenty, niewielkie lokale użytkowe)
- kwota pożyczki: od 80 100 zł
- waluta: złoty polski
- okres kredytowania: do 20 lat
- spłata raty następuje co miesiąc
- spłata: zadłużenie możesz spłacać w ratach równych lub malejących, których wysokość jest uzależniona od kwoty udzielonej pożyczki, okresu kredytowania i oprocentowania
- przeprowadzamy indywidualną analizę kredytową oraz przyjmujemy również nietypowe źródła dochodu
- w dowolnym momencie możesz dokonać częściowej lub całkowitej wcześniejszej spłaty pożyczki bez ponoszenia dodatkowych kosztów
Sprawdź, jak otrzymać pożyczkę w kilku prostych krokach
Spotkaj się z doradcą
Złóż wniosek o pożyczkę
Złóż wniosek o zawarcie umowy
Podpisz umowę
Złóż wniosek o wypłatę pożyczki
-
1.
Dokumenty podstawowe
-
- Wniosek o kredyt hipoteczny wraz z załącznikami
- Jeżeli jesteś w separacji lub po rozwodzie, bądź też posiadasz z współmałżonkiem rozdzielność majątkową, będziemy prosili o przedstawienie dokumentów to potwierdzających.
-
Cel pożyczki
-
1.
Cel nieokreślony (pożyczka)
-
Poprosimy Cię o przedstawienie dokumentów, w zależności od rodzaju nieruchomości, która ma być zabezpieczeniem pożyczki
-
Gdy zabezpieczeniem pożyczki jest…
-
1.
Nieruchomość będąca celem finansowania
-
Brak dodatkowych dokumentów.
-
-
2.
Inny lokal mieszkalny
-
- Numer księgi wieczystej nieruchomości docelowej lub macierzystej w tym dla garażu jeżeli jest założona
- Podstawa prawna prawa własności nieruchomości jeżeli Zbywca lub Wnioskodawca nie jest ujawniony w księdze wieczystej.
-
-
3.
Inny dom jednorodzinny
-
- Numer księgi wieczystej nieruchomości docelowej lub macierzystej w tym dla garażu jeżeli jest założona
- Wypis z ewidencji gruntów
- Wyrys z mapy ewidencyjnej
- Zaświadczenie z urzędu o przeznaczeniu budowlanym działki/ek gruntu w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego
- Podstawa prawna prawa własności nieruchomości jeżeli Zbywca lub Wnioskodawca nie jest ujawniony w księdze wieczystej
- Dokument potwierdzający wielkość powierzchni budynku np. rzuty kondygnacji wraz z powierzchnią lub inwentaryzacja lub operat szacunkowy zawierający wykaz pomieszczeń wraz z powierzchnią
- Zgłoszenie budynku do użytkowania przyjęte bez sprzeciwu
-
-
4.
Inna działka budowlana
-
- Numer księgi wieczystej nieruchomości docelowej lub macierzystej jeżeli jest założona
- Wypis z ewidencji gruntów
- Wyrys z mapy ewidencyjnej
- Zaświadczenie z urzędu o przeznaczeniu budowlanym działki/ek gruntu w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego
- Podstawa prawna prawa własności nieruchomości jeżeli Zbywca lub Wnioskodawca nie jest ujawniony w księdze wieczystej
-
Źródło dochodu
-
1.
Umowa o pracę
-
- Zaświadczenie o zatrudnieniu na druku bankowym - umowa o pracę
- Historia rachunku bankowego z wpływem wynagrodzenia za okres ostatnich 3 miesięcy
-
-
2.
Umowa o pracę zagranica
-
- Zaświadczenie o zatrudnieniu na druku bankowym - dochód z zagranicy
- Historia rachunku bankowego z wpływem wynagrodzenia za 6 ostatnich miesięcy
-
-
3.
Kontrakt marynarski
-
- Książeczka żeglarska
- Historia rachunku bankowego z wpływem wynagrodzenia za 12 ostatnich miesięcy
-
-
4.
Umowa zlecenie
-
- Zaświadczenie o zatrudnieniu na druku bankowym - umowa o dzieło/zlecenie
- Historia rachunku bankowego z wpływem wynagrodzenia za 6 ostatnich miesięcy
-
-
5.
Najem
-
- Aktualne umowy najmu/dzierżawy nieruchomości za 6 ostatnich miesięcy
- Dokument potwierdzający prawo własności do wynajmowanej nieruchomości/ Nr KW
- Historia rachunku bankowego z wpływem z tytułu najmu/dzierżawy za 6 ostatnich miesięcy
-
-
6.
Renta z ZUS
-
- Decyzja o przyznaniu renty określająca termin jej wygaśnięcia
-
-
7.
Emerytura
-
- Ostatni odcinek emerytury/zasiłku przedemerytalnego
-
-
8.
Działalność rolnicza
-
- Zaświadczenie z urzędu gminy o liczbie hektarów przeliczeniowych gospodarstwa rolnego
- Umowy kontraktacyjne / faktury / rachunki z tytułu sprzedaży płodów (np. do mleczarni, ubojni) za okres ostatnich 12 miesięcy
- Zaświadczenie z Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (KRUS)
- Zaświadczenie z urzędu gminy o nie zaleganiu z podatkiem rolnym
-
-
9.
Udziały w spółce z o.o./S.A.
-
- Odpis z KRS
- Bilans i rachunek zysków i strat za ubiegły rok
- Bilans i rachunek zysków i strat za pierwsze półrocze bieżącego roku
- Historia operacji na rachunku bankowym z wpływami z tytułu dywidendy za ostatnie 12 miesięcy
- Zaświadczenie z firmy podpisane przez głównego księgowego lub innego członka zarządu potwierdzające kwotę dywidendy wypłaconej w ostatnim roku rozliczeniowym
-
-
10.
Działalność gospodarcza (karta podatkowa)
-
- Zaświadczenie z ZUS o nie zaleganiu w opłacaniu składek (dla każdej firmy Wnioskodawcy)
- Decyzja US o ustaleniu na dany rok podatkowy wysokości podatku dochodowego
-
-
11.
Działalność gospodarcza (ryczałt)
-
- Zaświadczenie z ZUS o nie zaleganiu w opłacaniu składek (dla każdej firmy Wnioskodawcy)
- PIT28 wraz ze wszystkimi załącznikami za ostatni zamknięty rok obrachunkowy
-
-
12.
Działalność gospodarcza (KPiR)
-
- Zaświadczenie z ZUS o nie zaleganiu w opłacaniu składek (dla każdej firmy Wnioskodawcy)
- Umowa spółki
- Książki przychodów i rozchodów dotycząca zestawienia sprzedaży i kosztów za miesiące ubiegłego roku w formie podsumowania poszczególnych miesięcy (lub narastająco)
- Książki przychodów i rozchodów dotycząca zestawienia sprzedaży i kosztów za miesiące bieżącego roku w formie podsumowania poszczególnych miesięcy (lub narastająco)
- PIT-36/36-L wraz ze wszystkimi załącznikami
-
-
13.
Działalność gospodarcza (księgi handlowe)
-
- Bilans i rachunek zysków i strat za ubiegły rok
- Bilans i rachunek zysków i strat za pierwsze półrocze bieżącego roku
- Zaświadczenie z ZUS o nie zaleganiu w opłacaniu składek (dla każdej firmy Wnioskodawcy)
- Umowa spółki
- PIT-36/36-L wraz ze wszystkimi załącznikami
-
-
14.
Jeżeli działalność jest prowadzona w ramach samozatrudnienia, dodatkowo wymagane będą:
-
- Świadectwo pracy
- Umowa o współpracy w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej
-
To jest poglądowa lista potrzebnych do uzyskania kredytu dokumentów. Szczegółową listę przekażemy po złożeniu wniosku kredytowego. Bank może na każdym etapie analizy kredytowej poprosić o dodatkowe dokumenty.
Jeżeli nie znalazłeś swojego źródła dochodu, skontaktuj się z doradcą który zweryfikuje czy jest to dochód akceptowany przez bank i przedstawi niezbędną listę dokumentów.
Wybrane opłaty
Rodzaj czynności |
Opłaty i prowizje |
Opłata za rozpatrzenie wniosku |
bez opłat |
Prowizja za udzielenie kredytu/pożyczki |
0,00% – 3,00% |
Prowizja za podwyższenie kwoty kredytu/pożyczki |
0,00% – 3,00% kwoty podwyższenia |
Prowizja za wcześniejszą częściową lub całkowitą spłatę kredytu/pożyczki |
bez opłat |
Opłata za ocenę nieruchomości, która ma stanowić zabezpieczenie kredytu – od każdej nieruchomości |
0zł – 300,00 zł – lokal mieszkalny, działka budowlana |
Koszty sporządzenia aneksu do Umowy kredytu/pożyczki |
100,00 zł – 500,00 zł |
Opłata za sporządzenie i wysłanie aktualnego /treści archiwalnego harmonogramu spłat w formie papierowej na życzenie Klienta |
40,00 zł |
Opłata za zawiadomienie ubezpieczyciela o cesji na rzecz mBanku S.A. (w przypadku zawarcia ramowej umowy cesji pomiędzy cedentem a mBankiem S.A.) |
15,00 zł |
Taryfa prowizji i opłat bankowych mBanku S.A. dla klientów Private Banking |
Praktyczne porady dla przyszłego kredytobiorcy
-
1.
Kto może otrzymać kredyt?
-
O kredyt hipoteczny może starać się każda osoba, która ukończyła 18 lat i osiąga dochody. Kredyt hipoteczny można uzyskać indywidualnie lub wspólnie: z małżonkiem, członkiem rodziny lub partnerem. W przypadku wniosków wspólnych, dochód powinien osiągać minimum jeden wnioskodawca.
Osiągasz dochód na podstawie umowy o pracę?
W momencie składania zapytania o kredyt hipoteczny, konieczne jest zatrudnienie od minimum 3 miesięcy. Umowa o pracę powinna jednocześnie obowiązywać przynajmniej przez kolejne 6 miesięcy.Prowadzisz działalność gospodarczą?
Pamiętaj, że działalność gospodarcza powinna być prowadzona nieprzerwanie przez minimum jeden pełny rok kalendarzowy, przed złożeniem wniosku o kredyt i nastąpiło rozliczenie z Urzędem Skarbowym.
Osiągasz dochody z tytułu umowy zlecenia, umowy o dzieło, lub kontraktu menedżerskiego?
Umowy zlecenia/o dzieło i kontrakty menadżerskie (zawarte z tym samym pracodawcą), powinny obowiązywać przynajmniej od 6 miesięcy przed złożeniem wniosku.
Dopuszczamy również inne formy zatrudnienia.
-
-
3.
Co powinieneś wiedzieć o ryzykach dla kredytobiorców hipotecznych?
-
Kredyt hipoteczny to wieloletnie zobowiązanie, dla którego następują zmiany oprocentowania i wysokości rat (mogą maleć, ale także rosnąć). W czasie może zmienić się także wartość nieruchomości: nabytej i zabezpieczającej spłatę kredytu. Są to bardzo ważne kwestie, które musisz wziąć pod uwagę, zanim zdecydujesz się na zaciągniecie takiego zobowiązania.
Przeczytaj więcej na ten temat
-
-
4.
Co powinieneś zrobić, jeśli planujesz budowę domu?
-
1. Zweryfikuj stan prawny działki
Zweryfikuj czy działka, na której realizowana będzie budowa ma uregulowany stan prawny i posiada charakter budowlany - mieszkaniowy. Istotne jest również, aby powierzchnia działki nie przekraczała 2999 m2.
2. Uzyskaj pozwolenie na budowę lub zgłoszenie budowy
Uzyskaj pozwolenie na budowę lub zgłoszenie budowy. Niezbędne do uzyskania pozwolenia będzie: dokument potwierdzający prawo dysponowania nieruchomością na cele budowlane oraz dokumentacja projektowa budynku.
3. Zgłoś budowę
Po otrzymaniu pozwolenia/zgłoszenia budowy zgłoś się do starostwa powiatowego o zarejestrowanie dziennika budowy. Złóż również zawiadomienie o zamierzonym terminie rozpoczęciu robót budowlanych. Tu sprawdzisz organ właściwy dla twojej lokalizacji: link do strony ministerstwa rozwoju. Za rozpoczęcie prac budowlanych uznaje się wytyczenie budynku na gruncie przez uprawnionego geodetę .
4. Sporządź kosztorys budowy
Jeśli będziesz miał problem z przygotowaniem kosztorysu budowlanego, zrobimy go za Ciebie. Wystarczy oświadczenie dotyczące planowanego kosztu budowy. Za tę usługę nie pobierzemy od Ciebie żadnej opłaty. Pamiętaj, że Twój kredyt będzie wypłacony w transzach zgodnie z przyjętym kosztorysem, a zakończenie budowy nie powinno przekroczyć 36 miesięcy od wypłaty pierwszej transzy.
5. Uzyskaj pozwolenie na użytkowanie nieruchomości
Pamiętaj nas poinformować o zakończeniu budowy. Będzie nam dodatkowo potrzebne: pozwolenie na użytkowanie lub oświadczenie o braku sprzeciwu na użytkowanie. Zlecimy wówczas ostatnie oględziny nieruchomości, aby potwierdzić czy zrealizowałeś inwestycję zgodnie z umową kredytową.
-
-
5.
Co powinieneś wiedzieć o oprocentowaniu kredytu?
-
Kredyt oprocentowany jest według zmiennej stopy procentowej, określonej w Umowie. Wysokość zmiennej stopy procentowej ustalana jest jako suma zmiennej stawki bazowej obowiązującej w Banku i marży Banku.
Wysokość zmiennej stawki bazowej ustalana jest przez bank na podstawie wartości stopy referencyjnej WIBOR 3M w przedostatnim dniu roboczym lutego, maja, sierpnia i listopada. Informację o stawce bazowej obowiązującej w Banku znajdziesz tutaj.
Więcej o oprocentowaniu i związanym ryzyku jego zmiany znajdziesz w Informacji o ryzykach dla kredytobiorców hipotecznych.
-
-
6.
Co powinieneś wiedzieć o wycenie nieruchomości?
-
Nie musisz się martwić o wycenę nieruchomości mieszkalnej, która będzie zabezpieczeniem Twojego kredytu. Aby ułatwić Ci formalności, bank w Twoim imieniu zleci ocenę nieruchomości. Koszty wykonania operatu przez wyspecjalizowaną firmę zewnętrzną znajdziesz w aktualnej TPiO. W przypadku nieruchomości o charakterze innym niż mieszkalny (np. lokale użytkowe, nieruchomości komercyjne, itd.) musisz dostarczyć do banku operat szacunkowy sporządzony przez rzeczoznawcę.
-
Przyznanie kredytu hipotecznego uzależnione jest od pozytywnej oceny zdolności kredytowej potencjalnego kredytobiorcy przez mBank S.A. Niniejszy materiał nie stanowi oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego i ma charakter wyłącznie informacyjny. Szczegółowe informacje, w tym warunki i opłaty związane z kredytem hipotecznym w mBanku SA znajdują się w: Regulaminie udzielania kredytów i pożyczek hipotecznych dla Klientów Private Banking w mBanku S.A., Taryfie prowizji i opłat bankowych mBanku S.A. dla klientów Private Banking, dostępnych na stronie: https://www.mbank.pl/private-banking/uslugi-bankowe/produkty-kredytowe/kredyt-hipoteczny/
Przykład reprezentatywny dla pożyczki hipotecznej w propozycji standardowej z oprocentowaniem zmiennym, przy następujących założeniach: Kwota pożyczki (netto): 902.300 zł; Wysokość raty: 12.105,86 zł; Okres pożyczki: 192 miesiące; Rodzaj raty: malejąca; Czy pożyczka jest w promocji? nie; Marża: 4%; WIBOR 3M: 5,85%; Oprocentowanie nominalne: 9,85%; Typ nieruchomości: Lokal mieszkalny; Szacowana wartość nieruchomości: 1 700 000 zł; Odsetki od pożyczki: 714.715,48 zł; Prowizja jednorazowa za udzielenie pożyczki: 0,00%; Stawka za ubezpieczenie na życie – za pierwsze 5 lat: brak; Opłata za ocenę nieruchomości: 300zł; Wysokość składki za ubezpieczenie nieruchomości od ognia i innych zdarzeń losowych wyliczana w oparciu o oświadczenie klienta i średnio wynosi: 400 zł rocznie. Poglądowa wartość ubezpieczenia za cały okres kredytowania to 6.400,00 zł. Podatek od czynności cywilno-prawnych (PCC) –jednorazowo 19 zł; Całkowity koszt pożyczki: 721.134,48 zł; Całkowita kwota do zapłaty: 1.623.434,48 zł; RRSO: 10,40% Kalkulacja została dokonana na dzień 05.03.2024r. na reprezentatywnym przykładzie. Zmienne oprocentowanie niesie ze sobą ryzyko wzrostu wysokości raty, a tym samym wysokości kwoty zadłużenia.